Informatietype:
Project
Thema:
Geavanceerde Li-ion-batterijen
Unit:
High Tech Industry

LionVolt: revolutionair type batterij

In het Holst Centre werken experts van TNO met partners aan een revolutionair type batterij die gebaseerd is op 3D-technologie en solid state.

LionVolt: revolutionair type batterij

Snel oplaadbaar, veilig, licht, lange levensduur

Deze batterijen zijn intrinsiek veilig, zijn licht in gewicht, laden razendsnel op en hebben een lange levensduur. Grote autofabrikanten staan op de stoep, want ze vormen op termijn de ideale oplossing voor elektrische voertuigen. De batterij-experts borduren voort op een oudere vinding van Philips Research. De technologie waar nu aan gewerkt wordt is beschermd door een reeks patenten en loopt jaren voor op de rest van de wereld.

Paradepaardje

Holst Centre is gespecialiseerd in flexibele elektronica, waaronder dunne-film technologie. Paradepaardje is de techniek spatial Atomic Layer Deposition (sALD) die TNO met industriële partners heeft ontwikkeld. Het is een snelle methode om extreem dunne lagen, van enkele nanometers, op een oppervlak aan te brengen. De solid state batterijen worden gevormd door enkele miljarden paaltjes, bedekt met lagen functioneel materiaal. Zo ontstaat een 3D constructie met groot oppervlak. De ionen hoeven nu nog maar een korte weg af te leggen waardoor laden en ontladen veel sneller gaat.

Nederlands belang

De eerste toepassingen zijn te verwachten in wearables, waarin ‘natte’ lithium batterijen nu nog dominant zijn. Solid state heeft als voordeel dat de batterij niet in brand kan vliegen of exploderen. Op de langere termijn moeten er grotere batterijen komen voor auto’s. Het gaat hier om een Nederlands belang, omdat de ontwikkeling van batterijen voor elektrische voertuigen niet aan andere werelddelen overgelaten moet worden. Op termijn zou een batterijfabriek in bijvoorbeeld Brabant voor veel hoogwaardige bedrijvigheid en werkgelegenheid kunnen zorgen.

Enorme wereldwijde markt

Elektrische auto’s kunnen met de beoogde veilige en compacte batterij een drie keer grotere afstand afleggen, terwijl het opladen vijf keer sneller gaat. Inmiddels is het prototype van de eerste batterij bijna klaar. Voor de verdere ontwikkeling van de 3DSS-batterij is een proeffabriek nodig, waarvoor investeerders worden gezocht. De financiële risico’s zijn dankzij de bescherming van de unieke technologie door patenten klein, terwijl de wereldwijde markt voor het nieuwe product enorm is. Bovendien draagt de batterij bij aan een schone wereld.