Smart industry: dankzij AI kunnen nieuwe medewerkers meteen meedraaien

Thema:
Artificiële intelligentie

In de maakindustrie worden productieprocessen steeds complexer. Best een uitdaging dus om medewerkers snel en goed in te werken. TNO ontwikkelt een systeem dat gebruikmaakt van artificial intelligence. Het doel: ervoor zorgen dat medewerkers tijdens hun werk precies de instructies krijgen die ze op dat moment nodig hebben.

In een beetje fabriek doen geavanceerde machines tegenwoordig het simpele lopendebandwerk. Daarbij zijn er in de maakindustrie steeds meer robots aan het werk. Maar zij kunnen lang niet alles. Bovendien zijn er altijd nog menselijke operators nodig voor de bediening en voor het complexe en gevarieerde werk. De mens speelt dus nog steeds een belangrijke rol in fabriekshallen.

Weinig tijd om mensen in te werken

De maakindustrie heeft bij voorkeur technisch geschoolde medewerkers nodig. Maar die zijn in Nederland schaars. Dan maar mensen aannemen die geen technische achtergrond hebben? Vaak is dat de enige optie. Dat levert echter wel een uitdaging op. Het kost namelijk veel tijd om een onervaren medewerker in te werken. Ondertussen willen klanten weten waar de producten blijven die ze hebben besteld. Kortom: stress!

Systeem dat maakwerk mogelijk maakt

Het zou ideaal zijn als elke medewerker- ervaren en onervaren- werkinstructies op maat krijgt. Niet op papier. Maar bijvoorbeeld instructies die stapsgewijs op een beeldscherm, een slimme bril of via een beamer op een werktafel worden geprojecteerd. Dat is dan ook precies wat het ‘adaptieve operator support systeem’ van TNO mogelijk maakt.

Real-time instructies, dankzij AI

Het door artificial intelligence aangestuurde systeem zorgt er bovendien voor dat de medewerker de werkinstructies realtime krijgt. Dus exact op het moment dat hij of zij een handeling moet uitvoeren of iets moet checken. Daarbij worden die instructies afgestemd op het kennis- en ervaringsniveau van die individuele medewerker. Om de productkwaliteit te bewaken kijkt de AI camera mee tijdens de verschillende stappen. Bij een fout krijgt de medewerkers instructies om de fout te herstellen.

Onderstaand zie je hoe dit werkt met het huidige prototype van het Operator Support System:

Het door TNO ontworpen Operator Support System maakt werkinstructies op maat met behulp van AI.

Extra boost voor de maakindustrie

TNO werkt in het Fieldlab Flexibel Manufacturing op de Brainport Industries Campus samen met Omron en Thomas Regout International. Deze bedrijven gaan een prototype van het ‘adaptieve operator support systeem’ testen en evalueren. Daarnaast komen er demonstratieopstellingen op de Brainport Industries Campus (BIC) en in RoboHouse in Delft.

Geïnteresseerde bedrijven kunnen daar straks kennismaken met het AI-systeem dat de productiecapaciteit van de maakindustrie een extra boost kan geven.

Laat je verder inspireren

21 resultaten, getoond 1 t/m 5

Verantwoorde besluitvorming mens-machine interactie

Informatietype:
Artikel

Vooroordelen in gezichtsherkenning en ongevallen met zelfrijdende auto’s. AI moet verder ontwikkelt worden. Dat gaat het snelst in nauwe samenwerking met mensen.

Diagnose voor printeronderhoud met AI

Informatietype:
Artikel

Predictive maintenance staat hoog op het verlanglijstje van de maakindustrie. Hier kan artificial intelligence (AI) hét verschil maken. Bekijk hoe.

Energiebalans voor smart homes met AI

Informatietype:
Artikel

Bij de in het Nederlands Klimaatakkoord vastgelegde doelen kunnen we wel wat hulp van kunstmatige intelligentie (AI) gebruiken. Bijvoorbeeld in smart homes.

Eerlijke besluitvorming in het recht met AI

Informatietype:
Artikel

In de strafrechtketen kan artificial intelligence van meerwaarde zijn. TNO onderzoekt wat er nodig is om tot een eerlijke, transparante AI te komen hiervoor.

Situational awareness bij autonoom rijden

Informatietype:
Artikel

Bij autonoom rijden moet een voertuig ook op onvoorspelbare situaties reageren. Momenteel loopt er een proof-of-concept voor AI met situation awareness.