TNO en Franse CEA gaan samenwerken op het gebied van duurzame energie en digitalisering

Digitale samenleving
Duurzame samenleving
12 april 2023

Vandaag is een verreikend Memorandum of Understanding (MoU) ondertekend door de TNO en de Franse publieke wetenschappelijke, technische en industriële organisatie CEA. Partijen zoeken samenwerking op het gebied van fotovoltaïsche zonne-energie (PV), waterstof, meerdere toepassingen van digitalisering en andere gebieden van wederzijds belang zoals stabiele inpassing van nucleaire energie in het energiesysteem.

Tjark Tjin-A-Tsoi, CEO en voorzitter Raad van Bestuur TNO en François Jacq, voorzitter en CEO van CEA

Het MoU is vandaag in Amsterdam ondertekend in aanwezigheid van mevrouw Sylvie Retailleau, de Franse minister van Hoger Onderwijs en Onderzoek en de heer Robbert Dijkgraaf, de Nederlandse minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Ondertekenaars van CEA en TNO waren de heer François Jacq, voorzitter en CEO van CEA en de heer Tjark Tjin-A-Tsoi, CEO en voorzitter Raad van Bestuur TNO. Beiden lid van het Steering Board van EARTO ( European Association of Research and Technology Organisations).

Technologische capaciteit en autonomie EU

Frankrijk en Nederland hebben van de groene en digitale transitie een prioriteit gemaakt. Daarom zijn alle initiatieven gericht op het versterken van de technologische capaciteit en autonomie van de Europese Unie belangrijk. Te denken valt aan een nieuwe duurzame zonnecelindustrie in Europa en een Frans-Nederlandse samenwerking om de economieën meer op waterstof in te richten.

Het MoU steunt ook het Frans-Nederlandse pact voor innovatie en duurzame groei dat tussen beide landen is gesloten en dat bedoeld is om de bilaterale relatie te verdiepen en te versterken.

Het pact heeft tot doel de Nederlands-Franse dialoog en de gedeelde doelstellingen van Plan Frankrijk 2030 en het Nederlands Groeifonds te structureren door relevante publieke en private spelers samen te brengen, om de synergieën en technologische en industriële innovatie tussen de twee landen te benutten.

Over CEA

De CEA (Commissariat à l'énergie atomique et aux énergies alternatives) heeft meer dan 70 jaar geavanceerde ervaring op het gebied van onderzoek en ontwikkeling op het gebied van kernenergie ter ondersteuning van de behoeften en groei van de Franse kernenergie-industrie, en is een internationale hoofdrolspeler op het gebied van onderzoek, ontwikkeling en innovatie op vier hoofdgebieden, waaronder: defensie en veiligheid, koolstofarme energieën (nucleaire en hernieuwbare energieën), technologisch onderzoek voor de industrie, fundamenteel onderzoek in de natuurwetenschappen en levenswetenschappen.

Over TNO

TNO is een Nederlandse onafhankelijke onderzoeks- en innovatieorganisatie. We verbinden mensen en kennis om innovaties en evidence-based inzichten te creëren die de duurzame concurrentiekracht van de industrie en het welzijn van de samenleving versterken. Nu en in de toekomst. Samen met onze partners richten we ons in het bijzonder op de maatschappelijke uitdagingen van een veilige, gezonde, duurzame en digitale samenleving. Dat is onze missie en dat is wat ons, de ruim 4.000 professionals van TNO, elke dag drijft in ons werk.

Productie van zonnepanelen terug naar Europa

21 november 2023
1 aflevering
Dit is de tijd om innovatieve zonne-energie technologie in Nederland en Europa te gaan produceren. Ontdek in deze webinar de kansen voor verduurzaming en werkgelegenheid in de gebouwde omgeving.

Productie van zonnepanelen terug naar Europa

Met tandemtechnologie naar hoger pv-rendement

Zonnestroom: grenzen rendement verder opgerekt

7 februari 2022