Digitale innovatie
4 afleveringen
17 april 2020

Impact van corona

Wat betekent corona op de langere termijn voor onze maatschappij en het innovatielandschap? In deze speciale serie van de TNO Podcast Insights gaan we op zoek naar de rol van innovatie in tijden van corona. Werken we voortaan allemaal zoveel als mogelijk vanuit huis? Is onze gezondheidszorg voldoende pandemie bestendig? En, vraagt de nieuwe realiteit om een herijking van de grote innovatieopgaven?

Impact van corona aflevering 1

Welke effecten gaat de coronacrisis hebben op maatschappij en economie? Voor de crisis waren er allerlei maatschappelijke ontwikkelingen gaande. Bijvoorbeeld op het gebied van digitalisering, energietransitie, mobiliteit, gezondheidszorg en klimaatverandering. Hoe gaan we hier straks mee verder? Zorgt de crisis voor vertraging of versnelling? Over deze vragen en de rol van wetenschap in deze tijd, gaan we in gesprek met Peter Werkhoven, CSO bij TNO.

20 minuten
  • aflevering 1 / 4

Het corona-effect

Impact van corona aflevering 2

Door de coronacrisis en de huidige lockdown staat de arbeidsmarkt op zijn kop. Er waren al veel arbeidstekorten in de zorg, maar door de huidige omstandigheden loopt de druk op deze sector nog verder op. Hoe gaan we dit tekort oplossen? Hoe zit het in andere sectoren? En dreigt door de coronacrisis een groep tussen wal en schip te vallen? In deze aflevering van de TNO podcast Insights kijken we naar skills als mogelijke oplossing.

24 minuten
  • aflevering 2 / 4

De impact van corona op de arbeidsmarkt

Skills: een leven lang leren

Mismatch arbeidsmarkt vraagt om matching op skills.

Impact van corona aflevering 3

Na de bankencrisis in 2008, verhoogde Duitsland de investering in innovatie en de Duitse economie bloeide hierdoor op. Door deze aanpak, beleefde Duitsland een ‘gouden decennium’, terwijl andere landen jaren van crisis doormaakten. Wat kan Nederland anno 2020 van de Duitse aanpak leren? Zouden we onszelf uit deze coronacrisis kunnen innoveren? Welke rol gaat AI en de digitale transitie hierin spelen? Wat moeten we in Nederland anders én beter doen dan tien jaar geleden? We praten hierover met Paul de Krom (voormalige CEO van TNO) en Henk Jan Vink (Managing Director TNO ICT).

30 minuten
  • aflevering 3 / 4

Sterker uit de coronacrisis door innovatie

De economie na het coronavaccin

Hoe Nederland zich uit de crisis kan innoveren.

Impact van corona aflevering 4

In deze aflevering van TNO Insights praten we hierover met Fleur Mooren - la Bastide, Chief Operating Officer van Stage Entertainment. Zij vertelt over de grote impact van deze crisis op de culturele sector en voor welke financiële en praktische uitdagingen zij staan. En we praten met Krishna Taneja, voormalige directeur Nationale Veiligheid bij TNO. Over de rol van crisismanagement, óok in vredestijd, en het belang van innovatie bij het herstel na de crisis.

24 minuten
  • aflevering 4 / 4

Pandemiebestendig: samen uit voor én na de crisis

Beluister onze podcasts ook op

PPS leidt tot nieuwe inzichten in ontwikkeling MASLD

15 februari 2024
Overmatige consumptie van vet- en suikerrijke voeding kan leiden tot overgewicht gerelateerde ziekten, zoals MASLD, die meerdere organen en systemen aantasten.

Modellen voor leefstijlgerelateerde ziekten

TNO-onderzoek basis voor betrouwbaardere allergie-informatie op voedseletiketten

6 februari 2024

Health Applications