Hernieuwbare elektriciteit
Systeemintegratie windenergie
1 aflevering

Wind op zee onder druk

Offshore windenergie groeit enorm, maar bij die groei komen verschillende uitdagingen kijken. Bekijk het webinar van 21 november terug en krijg inzicht in twee uitgewerkte scenario’s voor een winstgevende offshore wind business in 2030.

Offshore windenergie groeit enorm, maar bij die groei komen verschillende uitdagingen kijken. Om de waarde van grote volumes windenergie in het toekomstige energiesysteem te maximaliseren, is het noodzakelijk dat er positieve business cases mogelijk zijn voor ontwikkelaars. Bij het investeren in windparken spelen veel variabelen een rol. Niet alleen wordt er veel meer energie uit wind gehaald. Er ontstaan ook nieuwe combinaties van windparken met zonnevelden en steeds meer samenwerking met de industrie die wind verbindt met conversie en opslag.

TNO biedt inzichten en aanbevelingen om in 2030 een winstgevende offshore wind business te realiseren. Er zijn 2 scenario’s uitgewerkt met behulp van TNO's bedrijfsmodellen voor de Europese elektriciteitsmarkt. Deze scenario's vertegenwoordigen het Nederlandse elektriciteitssysteem bij respectievelijk een lage en hoge elektrificatiegroei en volgen het huidige nationale en Europese beleid.

TNO schetst scenario’s voor offshore wind in 2030

Whitepaper: 'Offshore wind business feasibility in a flexible and electrified Dutch energy market by 2030’.

Download hier het volledige rapport (pdf) (pdf) inclusief bijlagen.

Bekijk het webinar

Programma

• Jan Willem Wagenaar, Programmamanager Windenergie (TNO), gaat in op de uitdagingen van systeemintegratie voor offshore windenergie
  • Iratxe Gonzalez, R&D Portfolio Manager System Integration Wind Energy (TNO), geeft inzichten en aanbevelingen aan de hand van het paper 'Offshore wind business feasibility in a flexible and electrified Dutch market by 2030'
  • Tim Speelman, Consultant Sustainable Industrial Transformation (TNO), reflecteert op de inzichten van de paper vanuit de businesskant.
  • Sebastiaan Hers, Senior Research Scientist (TNO), belicht beleidsmatige aspecten

Systeemintegratie windenergie

Winstgevendheid offshore wind in 2030 niet vanzelfsprekend

17 november 2022

Uit een nieuwe TNO-studie blijkt wind op zee niet in alle gevallen winstgevend te zijn. TNO onderzocht aan de hand van scenario’s de commerciële haalbaarheid van windenergie op zee in 2030.

Switch naar het hybride energiesysteem

Evenement

Hoe kan ons toekomstig elektriciteitsnet stabiel en betaalbaar blijven? Meld je aan voor het webinar en krijg inzicht in de technologische en maatschappelijke oplossingen voor ons toekomstige energiesysteem.

Startdatum:
Locatie:

Webinar: Wind op zee onder druk

Evenement

Startdatum:
Locatie:

Windparken in synergie met maatschappij en omgeving

Artikel

Het doel van TNO is om ervoor te zorgen dat de toekomstige windparken zoveel mogelijk met respect voor al die partijen, voor alles natuur en milieu, worden gebouwd.

Energie-eilanden voor conversie, transport en opslag

Artikel

Onderdeel van de toekomt van windenergie zijn energiehubs op zee. TNO doet onderzoek naar opwekking, opslag en distribueren van energie tussen landen.