Geo-energie

De ondergrond is de basis voor de transitie naar een duurzaam energiesysteem, omdat deze een bron én een buffer is voor thermische energie. Het hergebruik van voormalige aardgasvelden en zoutcavernes voor de opslag van duurzame energie zal in de toekomst essentieel zijn. Daarnaast is ondergrondse CO2-opslag van cruciaal belang om klimaatverandering tegen te gaan. TNO's expertise op het gebied van geo-energie zorgt ervoor dat Nederland het potentieel van haar ondergrond optimaal benut voor een duurzame toekomst.

Sparren over dit onderwerp?

Maurice Hanegraaf gaat graag met je in gesprek.

Volg de laatste ontwikkelingen

21 resultaten, getoond 1 t/m 5

Jaarlijkse aardwarmteproductie gestegen, maar versnelling blijft uit

Informatietype:
Nieuws
3 juni 2026
Aardwarmteproductie steeg naar 7,7 PJ in 2025, maar de groei blijft beperkt en versnelt niet ondanks meer en hybride toepassingen.

TNO-SodM-NIOZ: ‘Methaanemissies in Noordzee hangen vaak samen met ondiep aardgas’

Informatietype:
Nieuws
21 november 2025

Naar een toekomstbestendige ‘Hand aan de Kraan’-methodiek

Informatietype:
Nieuws
5 september 2025

Friendship Sports Centre wordt proeftuin voor duurzame energie

Informatietype:
Nieuws
14 augustus 2025

TNO maakt inschatting van CO2-opslagcapaciteit onder Noordzee

Informatietype:
Nieuws
17 juli 2025