TNO wereldwijd 10e met octrooiaanvragen 4IR-technologieën

Digitale samenleving
11 december 2020

Volgens het Europees Octrooibureau (EOB) is TNO de grootste onder de Nederlandse onderzoeksinstituten en universiteiten op het gebied van octrooiaanvragen voor 4IR-technologieën, met 138 indieningen tussen 2000 en 2018. Wereldwijd bezet TNO de 10e plaats met ingediende octrooien. TNO is daarmee naast Fraunhofer (Duitsland) en CEA (Frankrijk) één van de drie toonaangevende Europese onderzoeksinstellingen. 4IR (4e Industriele Revolutie)-technologieën hebben betrekking op slimme verbonden objecten zoals Internet of Things (IoT), big data, 5G en kunstmatige intelligentie (AI).

top-10-octrooien-4ir-technologie-800x419

Uit de EOB studie blijkt verder dat TNO 59% van de octrooien voor 4IR- technologieën heeft aangevraagd op het gebied van connectiviteit. Dit zijn met name netwerkprotocollen voor massaal aangesloten apparaten en draadloze datasystemen voor korte- en langeafstandscommunicatie. Daarnaast ligt de focus van de octrooien op toepasbare innovaties gerelateerd aan de beveiliging van data en slimme toepassingen voor de huiselijke omgeving. Veel van deze octrooien zijn samen met KPN ingediend.

“Het toont onze grote innovatiekracht op het gebied van digitalisering en robotisering van industriële productie die onder andere via octrooien beschikbaar komt voor commerciële toepassingen door marktpartijen. Het is prachtig om TNO in de top van deze ranglijst te zien. Opnieuw een bevestiging van de succesvolle samenwerking met onze vele partners, waaronder KPN, om het innovatief en concurrerend vermogen van het bedrijfsleven in Nederland wereldwijd te versterken. Ik ben hier buitengewoon trots op”, aldus Peter Werkhoven, Chief Scientific Officer en lid van de Raad van Bestuur van TNO.

Wereldwijde Top 10 Van Universiteiten En Onderzoeksinstellingen Samen Met De 4IR Technologievelden Waarin Zij Een Aantoonbaar Technologisch Voordeel Hebben Ontwikkeld (Bron EOB)
Wereldwijde top 10 van universiteiten en onderzoeksinstellingen samen met de 4IR-technologievelden waarin zij een aantoonbaar technologisch voordeel hebben ontwikkeld (Bron EOB)

Ontdek hybride werken 2.0: virtueel vergaderen in de metaverse

26 januari 2023

Door de positieve ervaringen van werken op afstand komen we tot inzichten voor nieuwe innovaties. Onze nieuwste innovatie: vergaderen in de metaverse.

TNO en TECNALIA werken samen aan Digital Twins voor slimme en duurzame steden

20 januari 2023

TNO en het Spaanse TECNALIA Research & Innovation hebben afspraken gemaakt over strategische samenwerking op het gebied van toegepast onderzoek rond slimme en duurzame steden, mobiliteit en sleuteltechnologieën, en met name Local Digital Twins. Op 11 januari 2023 hebben vertegenwoordigers van beide organisaties in Bilbao een Memorandum of Understanding ondertekend.

TNO partner van City Deal ‘Een slimme stad, zo doe je dat’

20 januari 2023

Nederland staat voor grote opgaven om onze steden, dorpen en regio’s leefbaar en duurzaam te houden. Die kunnen we alleen oplossen als we daarvoor, op een democratische manier, ook de kansen benutten die digitalisering en technologisering ons bieden. Daarom sluiten zo’n 60 partners inclusief TNO zich aan bij de volgende stap van de City Deal ‘Een slimme stad, zo doe je dat’.

Veilig de weg op met reflecterende coating

18 januari 2023

Rheollight ™ door Ink Event is een nieuw soort reflectieve coating die in het leven is geroepen voor een veiligere en mooiere wereld van morgen. Hun missie is dan ook: “Crystal Glass Pigments for a brilliant, beautiful and safer world".

Je gezondheidssituatie monitoren met behulp van licht: TNO ontwerpt draagbare optische sensoren

13 januari 2023

Draagbare biosensoren die licht en detectoren gebruiken om real-time feedback te geven over onze gezondheid. Ze zijn niet alleen een handig hulpmiddel om gezondheidsproblemen te voorkomen, sommige mensen hebben er zelfs hun leven aan te danken.