TO2: Innovatie en verdienvermogen versterken versnelt maatschappelijke transities en economisch herstel

Digitale samenleving
Duurzame samenleving
Gezonde samenleving
Veilige samenleving
15 maart 2021

Bij uitstek in een tijd van economische tegenwind loont het om te investeren in de ontwikkeling van concrete oplossingen voor overheden, bedrijven en maatschappelijke organisaties. In publiek-private samenwerking met (middel)grote en kleine bedrijven kunnen R&D uitgaven van bedrijven in Nederland groeien. Met name bij het MKB is daar nog veel vooruitgang te boeken.

De toegepaste onderzoeksinstellingen TO2 pleiten daarom in aanloop naar de verkiezingen niet alleen voor een verhoging van de basisfinanciering van de TO2 instellingen, maar vooral ook voor een investering in toegepaste onderzoeksfaciliteiten en jaarlijks 25 miljoen euro om samenwerkingskennisvouchers van 100.000 euro voor vooral het MKB te introduceren.

Dat staat in een pamflet dat Paul de Krom, TO2-voorzitter en CEO van TNO afgelopen week digitaal overhandigde aan Dennis Wiersma (VVD), Mustafa Amhaouch (CDA) en Eppo Bruins (CU) allen woordvoerder innovatie in de Tweede Kamer én voor de komende vier jaar opnieuw kandidaat-Kamerlid.

Omzetten kennis in economische en maatschappelijke impact

In tijden van crisis willen wij focussen op onderzoek en innovatieprogramma’s die op kortere termijn tot concrete oplossingen leiden. De focus van de TO2 instellingen ligt reeds op onderzoek dat binnen enkele jaren tot economische activiteit leidt en bijdraagt aan het verdienvermogen en maatschappelijke impact.

Versnel valorisatie en innovatie in het mkb

Dat investeringen in R&D leiden tot een hogere arbeidsproductiviteit - en onze welvaart fors kunnen verhogen - wordt bevestigd door onderzoek. Volgens een in de ‘Groeibrief’ genoemde analyse leidt één euro extra R&D bij bedrijven op langere termijn tot 4,5 euro extra omvang van onze economie. Met name voor het MKB zijn de TO2 instituten belangrijk. Want veel MKB-ondernemingen kunnen, zeker nu, zich niet hun eigen R&D capaciteit (labs en kenniswerkers) veroorloven en maken daarom gebruik van de kennisbasis en de faciliteiten van de TO2 instituten. Juist daarom is meer publieke financiering voor TO2 instellingen nu van belang, omdat dit via publiek-private samenwerking leidt tot meer uitgaven van (MKB-) bedrijven aan R&D in Nederland. De TO2 instellingen willen de samenwerking met hogescholen versterken, om zo ook meer gebruik te maken van de regionale MKB netwerken van de hogescholen.

Kennisvouchers voor mkb

Het pamflet roept daarom op om de valorisatie en innovatie in het MKB te versnellen door de samenwerking tussen TO2 instellingen en het MKB, waaronder start-ups en scale-ups, te versterken. Dat kan bijvoorbeeld door 25 miljoen euro vrij te maken om samenwerkingskennisvouchers van 100.000 euro te introduceren, waarmee MKB-bedrijven gebruik kunnen maken van de labs en kenniswerkers van TO2 (en andere publieke kennisinstellingen) en de kennis tegelijk zelf in hun bedrijf kunnen implementeren.

Meer weten?

Lees hier het pamflet van de federatie van toegepaste onderzoeksinstellingen in Nederland (TO2)

TO2-federatie

De samenwerkende Toegepast Onderzoek Organisaties, verenigd in de TO2­federatie (Deltares, MARIN, NLR, TNO, Wageningen Research) vormen de schakel tussen kennis en innovatie in dienst van overheid, bedrijfsleven en maatschappij. Ze realiseren oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken die leiden tot een betere concurrentiepositie van het Nederlandse bedrijfsleven en voor een veilige, duurzame leefomgeving voor de burger.

Compensatie remde groei energiearmoede

27 januari 2023

Uit onderzoek van TNO blijkt dat in 2022 naar schatting ruim 600 duizend huishoudens (circa 510 duizend in 2020) in ons land in energiearmoede leefden: ze hebben hoge energiekosten, wonen meestal in een huis dat niet goed is geïsoleerd en hebben een laag inkomen.

Zorgkosten hoger naarmate de energiekwaliteit van huis slechter is

27 januari 2023

Uit een verkennende studie van TNO blijkt dat zorgkosten van huishoudens hoger zijn naarmate de energiekwaliteit van hun huis slechter is. Deze correlatie is vooral sterk in het geval van kinderen onder de 18 die leven in een huis met een zeer lage energiekwaliteit waar de verwarming uit of laag staat.

Emissiefactoren snelwegen en niet-snelwegen bij luchtkwaliteit en stikstofdepositie

26 januari 2023

Met de nieuwe release van AERIUS-model in januari 2023, om stikstofdepositie te berekenen, stelt TNO het courante overzicht van de emissiefactoren beschikbaar.

Ontdek hybride werken 2.0: virtueel vergaderen in de metaverse

26 januari 2023

Door de positieve ervaringen van werken op afstand komen we tot inzichten voor nieuwe innovaties. Onze nieuwste innovatie: vergaderen in de metaverse.

Terugkombijeenkomst voor ScheidingsATLAS trainers

Evenement

ScheidingsATLAS is een wetenschappelijk onderbouwde preventieve groepstraining voor ouders die gescheiden zijn.

Startdatum:
Locatie: