Veelbelovend Regeerakkoord met ruime aandacht voor innovatie

Artificiële intelligentie
Quantum Computing Devices development
Quantum technologie
16 december 2021

De vijf Nederlandse topinstituten voor toegepast onderzoek: Deltares, MARIN, NLR, TNO en WUR (verenigd in TO2), zijn positief over het nieuwe Regeerakkoord. Met het oog op de Lissabondoelstelling om 3% van het BBP in R&D te investeren zet het kabinet vol in op onderzoek en innovatie.

Informateurs overhandigen eindverslag en coalitieakkoord

Het missiegedreven innovatiebeleid wordt gericht op drie grote transities. Er wordt geïnvesteerd in sleuteltechnologieën zoals kunstmatige intelligentie en quantum. De basis van de kennisinstellingen wordt versterkt. Er wordt geïnvesteerd in innovatieve ecosystemen. Het Nationaal Groeifonds wordt verlengd tot 2028 en krijgt een sterkere focus op innovatie.

Het kabinet maakt hiervoor forse bedragen vrij. Er wordt 6,7 miljard euro extra in kennisontwikkeling en R&D geïnvesteerd via het Nationaal Groeifonds. Ook komt er een nieuw fonds van 5 miljard euro voor innovatie, onderzoek(sinfrastructuur) en wetenschap. Verder wordt er geld uit getrokken voor innovatie met betrekking tot stikstof, klimaat en energie, ruimte en Defensie.

Investeringen zijn nog geen impact

Of deze investeringen leiden tot impact (kennisbenutting) hangt af van de uitwerking. TO2 denkt graag met het kabinet mee over de precieze invulling van deze middelen om zo samen maatschappelijke vraagstukken op te lossen en de economie duurzaam te versterken.

De opvoeding van AI

27 september 2022

TNO voorspelt dat intelligente algoritmes snel ‘volwassen’ zullen worden. Zo kunnen ze medisch of juridisch advies bieden, maar ook autonoom worden ingezet waar te weinig man-, denk- of tijdkracht beschikbaar is.

Innovatie met AI

27 september 2022

AI-gedreven innovatie voor het bedrijfsleven zal leiden tot een toename van 10% van het huidige Europese BNP in 2030. Hoe ziet die wereld er concreet uit? In de bouw, in de zorg en andere sectoren.

Innovatie innoveren

27 september 2022

AI verandert de rol van de onderzoeker. De door AI gegenereerde kennis zal de komende decennia nog niet ‘verklarend’ zijn. Het legt wel verbanden, maar kent geen oorzaak-gevolg. Creativiteit blijft voorlopig voorbehouden aan de mens.

Arnon Grunberg over AI, creativiteit en moreel handelen

27 september 2022

Peter Werkhoven, Chief Scientific Officer bij TNO, gaat in gesprek met Arnon Grunberg vanuit zijn standplaats New York. Jaren geleden spraken de twee elkaar tijdens een etentje over AI. Vandaag krijgen ze eindelijk de kans om dat gesprek voort te zetten. Wat is Grunbergs kijk of creativiteit? Kan dit worden geleerd aan een machine? En hoe verhoudt de mens zich moreel tot de machine?

David Deutsch over de ontwikkeling en toepassing van AI

27 september 2022

Peter Werkhoven, Chief Scientific Officer bij TNO, schuift digitaal aan bij David Deutsch: fysicus, hoogleraar in Oxford en één van de pioniers op het gebied van quantum computing. Samen praten ze over de betekenis van quantum computing voor de ontwikkeling en toepassing van AI. Zal AI ooit in staat zijn ‘verklaarde kennis’ te genereren’ of ethiek van mensen te kunnen leren?