TNO op Lowlands smaakt naar meer

Thema:
Metabole immuungezondheid
22 augustus 2022

Van lekker eten samen met vrienden kun je blij worden. Maar wat je eet is ook belangrijk voor bijvoorbeeld je gezondheid en het milieu. Daarom deed TNO in samenwerking met WUR onderzoek naar eetgedrag, nu en in de toekomst. Hoe beleef je eten op een driedaags festival? Smaakt iets nog wel lekker als je weinig hebt geslapen of de hele dag naar muziek hebt geluisterd en hebt gedanst? Met wie eet jij het liefst samen? En denk je dat we in 2050 met 10 miljard mensen nog hetzelfde eten als vandaag?

Minister van Onderwijs Cultuur en Wetenschap Robbert Dijkgraaf proeft mee tijdens het wetenschappelijk experiment 'Bites & Beats: Food for the Future'.
Minister van Onderwijs Cultuur en Wetenschap Robbert Dijkgraaf proeft mee tijdens het wetenschappelijk experiment 'Bites & Beats: Food for the Future'.

Wat wordt onderzocht met dit voedselexperiment

Kunnen we bezoekers verleiden (nudgen) tot een duurzame keuze door informatie aan te bieden via verschillende zintuigen (zien, horen, voelen, ruiken, proeven)? Vinden vleeseters een vegetarische snack best lekker als denken dat ze vlees eten? Kan het geven van objectieve informatie de voedselkeuze en smaakbeleving beïnvloeden, en versterkt of verzwakt dit de zintuigelijke effecten? En hoe hangt ons eetpatroon samen met onze waarden en normen? Om gewenst gedrag tot een maatschappelijke beweging te maken is het namelijk belangrijk de waarden en normen te vinden die mensen met verschillende sociaal‐culturele achtergronden met elkaar verbinden.

In totaal deden zo'n 250 festivalbezoekers mee aan het onderzoek, zij aten ieder 1 à 2 worstjes en tofu. Hun huidgeleidingsrespons werd gemeten met een wearable, en zij vulden allemaal een uitgebreid vragenformulier in. Over enkele maanden zal blijken wat de resultaten zijn.

Festivalgangers doen mee aan het voedselexperiment
Festivalgangers doen mee aan het voedselexperiment

In dit project werkt TNO samen met de bedrijven Kikkoman en Unilever en met universiteit Wageningen UR.

Laat je verder inspireren

7 resultaten, getoond 1 t/m 5

Persoonlijk diabetesplan Ancora Health dankzij 360 methodologie

Informatietype:
Insight
11 mei 2023

Met behulp van TNO’s kennis van onder meer diabetypering wil Ancora Health een diabetes leefstijlprogramma binnen de zorg implementeren.

Hoe MixMasters fenotypetest gebruikt om gepersonaliseerde voeding aan te bieden

Informatietype:
Insight
11 mei 2023

TNO helpt MixMasters antwoord te geven op de vraag ‘Hoe kunnen we personaliseren én gebruiksvriendelijk blijven?’ Tijdens de samenwerking is bovendien het idee voor een nieuw concept geboren: FoodiYou.

Gepersonaliseerde gezondheidsadviezen in de praktijk

Informatietype:
Insight
17 april 2023

TNO helpt bedrijven bij het ontwikkelen van wetenschappelijk onderbouwde gepersonaliseerde gezondheidstoepassingen. We spreken met Gabriele Ronnett van Johnson & Johnson Consumer Health Company.

Beluister de podcast Inflammatie

Informatietype:
Insight
13 februari 2023

Wat houdt laaggradige ontsteking in, waardoor ontstaan deze ontstekingen en hoe kan dit proces omgekeerd worden?

Gepersonaliseerde voeding gemakkelijk thuis geleverd

Informatietype:
Insight
23 januari 2023

MixMasters ontwikkelt, produceert en verpakt gepersonaliseerde gezondheidsvoeding en sportsupplementen. Samen met TNO ontstond: FoodiYou.