Goodyear en TNO maken mobiliteit veiliger met intelligente banden

Intelligent verkeer en vervoer

Integratie van de bandenintelligentie van Goodyear SightLine in geavanceerde antiblokkeersystemen (ABS) kan de remweg met bijna twee meter verkorten.

Slimme banden geïntergreerd in de ABS-regeling

De Goodyear Tire & Rubber Company, leider op het gebied van connected mobility, en de Nederlandse onderzoeksorganisatie TNO hebben nieuwe mogelijkheden gepresenteerd voor het verbeteren van de voertuigveiligheid door intelligente bandentechnologie te integreren in de ABS-regeling van een demonstratievoertuig.

ABS is een belangrijke veiligheidscomponent van moderne voertuigen en moet de bestuurder helpen om tijdens het remmen controle over het stuur te behouden. Door middel van gezamenlijk onderzoek en tests op een fysiek demonstratievoertuig hebben Goodyear en TNO effectief aangetoond dat een verbeterd ABS, uitgerust met informatie over het bandentype en kenmerken zoals de mate van slijtage, de algehele efficiency van het systeem kan verbeteren en de remafstand met maar liefst 1,75 meter kan verkorten.1

Volgens de National Highway Traffic Safety Administration waren er in 2021 meer dan 1,7 miljoen kop-staartbotsingen – goed voor bijna een derde van alle ongevallen in de Verenigde Staten.2 Deze integratie kan een positief effect op de remafstand hebben en daarmee bestuurders helpen ongevallen te voorkomen en de ernst van botsingen verminderen. Dit komt de verkeersveiligheid ten goede.

Werner-Happenhofer-goodyear

"Onze samenwerking met TNO heeft inzichten van onschatbare waarde opgeleverd, met geweldige mogelijkheden om onze klanten meer waarde te bieden en bij te dragen aan de toekomst van mobiliteit."

Werner Happenhofer

vicepresident, Tire Intelligence & eMobility Solutions, Goodyear

Minder verkeersongevallen door verkorte remweg

"Onze samenwerking met TNO heeft inzichten van onschatbare waarde opgeleverd, met geweldige mogelijkheden om onze klanten meer waarde te bieden en bij te dragen aan de toekomst van mobiliteit", aldus Werner Happenhofer, vicepresident, Tire Intelligence & eMobility Solutions. "Bij Goodyear geloven we dat we de mogelijkheden van bandenintelligentie kunnen inzetten voor het ambitieuze doel van toekomstige mobiliteit: het aantal ongevallen terugdringen."

Goodyear en TNO startten hun samenwerking in 2021 met gezamenlijke onderzoeks- en testinitiatieven om de prestaties van de ABS-regeling op een fysieke auto te evalueren en te kwantificeren door de integratie van informatie van intelligente banden.

"TNO houdt zich bezig met het verbeteren van de veiligheid, efficiëntie en duurzaamheid van voertuigen", vertelt Machteld de Kroon, Managing Director Unit Mobility & Built Environment. "Door onze samenwerking met Goodyear willen we de remafstand zo veel mogelijk verkorten, waarbij elke centimeter telt. We zijn er vast van overtuigd dat we door een betere integratie van banden en remsystemen kunnen bijdragen aan het terugdringen van het aantal ongevallen en zelfs levens kunnen redden."

Machteld-de-Kroon-tno-quote-350x350

"Door onze samenwerking met Goodyear willen we de remafstand zo veel mogelijk verkorten, waarbij elke centimeter telt."

Machteld de Kroon

Managing Director Unit Mobility & Built Environment, TNO

Tegenwoordig biedt Goodyear SightLine, de reeks intelligente bandentechnologieën van het bedrijf, inzicht in de conditie van de band, het voertuig en de weg via geavanceerde algoritmen en realtime monitoring. Goodyears ontwikkelingen op het gebied van intelligente bandentechnologieën zullen de toekomst van vervoer veranderen en een nieuw tijdperk van slimme en duurzame mobiliteit inluiden.

Over de Goodyear Tire & Rubber Company

Goodyear is een van ’s werelds grootste bandenleveranciers. Het bedrijf heeft ongeveer 74.000 medewerkers in dienst en vervaardigt zijn producten in 57 fabrieken in 23 landen overal ter wereld. In de twee innovatiecentra in Akron (Ohio) en in Colmar-Berg (Luxemburg) wordt gewerkt aan de ontwikkeling van geavanceerde producten en diensten die de norm bepalen voor de industrie op het gebied van technologie en prestaties.

Bronnen

1. Berekend op basis van een intern onderzoek met 205/55R16-winterbanden op een prototypevoertuig op een droog wegdek, waarbij de remafstand van het voertuig – dat met een snelheid van 80 km/u reed – met een gekalibreerde ABS-regeling werd vergeleken met de remafstand van hetzelfde voertuig met een niet-aangepaste ABS-regeling.

2. National Highway Traffic Safety Administration, Traffic Safety Facts Annual Report Tables, Table 29: Crashes, by First Harmful Event, Manner of Collision, and Crash Severity, 2021

IenW, RWS en TNO verlengen Afsprakenkader om Nederlandse infrastructuur, leefomgeving en economie toekomstbestendig te maken

8 april 2024
IenW, RWS en TNO hebben hun strategische samenwerking binnen het Afsprakenkader met nog eens vier jaar verlengd.

Met Urban Strategy vindt TNO in San Diego aansluiting bij innovatieve Amerikaanse westkust

28 maart 2024

Scenario-based denken draagt bij aan duurzame mobiliteit en behoud van human capital op Curaçao

18 maart 2024

Klim ‘achter het stuur’ van een autonoom voertuig

16 februari 2024

Rijden we in 2030 nog zelf?

22 januari 2024