Monitoring arbeidssituatie
0 afleveringen
5 februari 2021

Achtergronden bij Arbobalans 2020

In de drie podcasts duiken Anita Venema, projectleider Arbobalans bij TNO, en Wendela Hooftman, programmamanager Monitoring van arbeid, dieper in de cijfers van de Arbobalans 2020.

Aflevering 1: Hoe staat Nederland ervoor?

In de eerste podcast aflevering gaan Anita en Wendela dieper in op de belangrijkste ontwikkelingen omtrent een gezond en veilig werkend Nederland. Ook duiden zij de nut en noodzaak van de Arbobalans 2020.

Aflevering 2: Vast, flexibel of zelfstandige – wat zijn de verschillen?

In een hoog tempo flexibiliseert de arbeidsmarkt. Maar wat is de impact daarvan op de arbeidsomstandigheden? Zijn er verschillen tussen werknemers met een vaste aanstelling, flexwerkers en zelfstandigen qua aantal ongevallen en burn-out-klachten? Anita en Wendela bespreken in deze podcast wat de Arbobalans hierover laat zien en wat mogelijke oorzaken en preventiemaatregelen zijn.

Aflevering 3: Arbeidsongevallen en beroepsziekten voorkomen

De Arbobalans geeft een belangrijke basis om preventiebeleid rond arbeidsongevallen en beroepsziekten mee vorm te geven. In deze podcast aflevering gaan Anita en Wendela dieper in op de oorzaken van arbeidsongevallen en beroepsziekten. Luister naar onderstaande podcast voor antwoorden op vragen als ‘hoe kan het dat bepaalde groepen werknemers meer risico’s lopen?’ en ‘in hoeverre is er een relatie tussen emotioneel zwaar werk en beroepsziekten aan het bewegingsapparaat?’.

Beluister onze podcasts ook op

Vier op de tien werkgevers vindt werkdruk een van de belangrijkste arbeidsrisico’s

14 november 2022

In 2021 gaf 40% van de werkgevers aan dat werkdruk tot één van de belangrijkste risico’s binnen het bedrijf hoort. Om dit aan te pakken zetten ze vooral in op het verhogen van de autonomie, instellen van een aanspreekpunt en het aanpassen van het werk. Dit blijkt uit de TNO factsheet ‘Werkstress’.

Wetenschappers roepen op tot gedragsparagraaf bij nieuw gezondheidsbeleid

1 september 2022
Gedragsexperts overhandigden hun position paper aan staatssecretaris Van Ooijen (VWS) met de oproep om gedragsexpertise op te nemen in het beleid.

Dynamiek op de Nederlandse Arbeidsmarkt: Veranderingen in taken en gevraagde vaardigheden

23 juni 2022

TNO en CBS presenteerden op donderdag 23 juni de zesde editie van Dynamiek op de Nederlandse Arbeidsmarkt (DNA VI). In deze publicatie worden veranderingen in takenpakketten en in gevraagde vaardigheden van werknemers op de Nederlandse arbeidsmarkt in beeld gebracht. Ook wordt in beeld gebracht welke gevolgen deze ontwikkelingen kunnen hebben voor werkenden en organisaties. DNA VI is een publicatie van TNO en CBS met bijdragen van onderzoekers van ROA (Universiteit Maastricht), Open Universiteit, Centerdata en SEO Economisch Onderzoek.

Werkgevers hebben minder aandacht voor mentaal welzijn werknemers

2 juni 2022
Uit de Werkgevers Enquête Arbeid 2021 blijkt o.a. dat werkgevers in 2021 minder regelingen troffen tegen psychosociale belasting werknemers.

Zorgrobots beperkt effect op arbeidsomstandigheden van verzorgend personeel

1 juni 2022

Onderzoek dat TNO voor de Nederlandse Arbeidsinspectie uitvoerde wijst uit dat de zorgrobots waar verschillende zorginstellingen mee experimenteren nog weinig verlichting brengen in de taken en arbeidsomstandigheden van verzorgend personeel en vooral gericht zijn op de ondersteuning van de cliënt. Sommige zorgverleners vinden het leuk om ermee te werken, maar melden tegelijkertijd dat zij niet veel tijd en ondersteuning krijgen om met nieuwe technologieën te experimenteren met soms (techno)stress tot gevolg.