nieuws

Living lab voor duurzame stadslogistiek van start!

10 okt 2019

Donderdag 19 september waren zo'n 30 verschillende partijen bij elkaar om het living lab CILOLAB voor duurzame stadslogistiek af te trappen. Logistiek dienstverleners, hubexploitanten, gemeenten en kennisinstellingen werken in een vijfjarig programma samen om stadslogistieke oplossingen te ontwikkelen en te implementeren om zo zero-emissie alternatieven voor alle stakeholders te bieden in verschillende steden.

Wil je je bij ons aansluiten en mee leren en experimenteren?

Neem contact op

Contact

Stadslogistiek: in kaart brengen van impact

Er gebeurt al veel op het gebied van duurzame stadslogistiek, maar om de huidige uitdagingen te halen moet er een serieuze markt voor (zero emissie) stedelijke logistieke oplossingen gaan ontstaan. Daarom richt CILOLAB zich in eerste instantie niet op het opzetten van nieuwe initiatieven, maar kijkt samen met de partners naar al lopende pilots of bestaande stadslogistieke operatie. Er is een sterke behoefte bij zowel de logistieke partijen als bij gemeenten om de impact en de mogelijke markt hiervan in kaart te brengen. Logistieke partijen kunnen vanuit extra inzicht in hun operatie en de impact met betrekking tot emissies in de stad, luchtkwaliteit, (vermeden) ritten, hun activiteiten doorontwikkelen en opschalen.
Steden bieden we een rijker inzicht in wat er qua stadslogistiek gebeurt. Via verkeersmodellen of voertuigtoelatingssystemen hebben steden vaak al wel een globaal overzicht wat voor voertuigen zich in de stad bevinden. Echter is hierin niet te herleiden welke routes of voor welke stadslogistieke stroom (bijv. horeca, e-commerce, retail, afval, service logistiek) deze rijden. Wanneer we deze detaillering kunnen bieden is een volgende interessante stap om inzichtelijk te maken wat de impact op stadsniveau is van het implementeren van bepaalde stadslogistieke oplossingen.

Actiegedreven en samen leren: wat kan er wél?

CILOLAB is een living lab, dit wil zeggen dat we van een cyclische en actiegedreven aanpak uitgaan; gedurende de verschillende initiatieven en activiteiten gaan we actief op zoek naar waar verbeteringen kunnen worden doorgevoerd, en waar goedwerkende concepten kunnen worden opgeschaald. De living lab methode dient als structurele aanpak voor co-creatie, experimenteren en leren wat wél kan. Er is een grote urgentie om duurzame en efficiënte oplossingen te versnellen, aangezien de doelstelling in het Klimaatakkoord is dat 30 tot 40 grotere gemeenten in 2025 een middelgrote zero emissie zone voor stadslogistiek hebben ingevoerd.

Partners

Albert Heijn, B.Smart City Hub, BREYTNER zero emission transport, Bode Scholte Transmission, CityHub, DPD, Evofenedex, Fietskoeriers, Goederenhubs NL, GS1, Havenbedrijf Rotterdam, Hubbel Last-Mile, IT Campus, Netwerk Benelux, Ortec, Port of Amsterdam, Rotterdam Makers District, Suez Nederland, Transport & Logistiek Nederland, UPS, Gemeente Delft, Gemeente Den Haag, Gemeente Rotterdam, Gemeente Utrecht, Gemeente Zwolle, Hogeschool van Amsterdam, Erasmus Universiteit Rotterdam, Hogeschool van Rotterdam

Nieuws
Contact

Dr. Hans Quak

  • stedelijke logistiek
  • stedelijke distributie
  • city logistics
E-mail

Mediavragen?

VOLG TNO OP SOCIAL MEDIA

blijf op de hoogte van ons laatste nieuws, vacatures en activiteiten

Op TNO.nl maken we gebruik van cookies. De daarin opgeslagen informatie kan bij een volgend bezoek weer naar onze servers teruggestuurd  worden.