nieuws

Veiligere Europese wegen dankzij doorbraak in truck platooning

04 okt 2021

Bij truck platooning rijden vrachtauto’s geautomatiseerd en direct achter elkaar in kleine konvooien. Dat zorgt voor betere verkeersdoorstroming, hogere verkeersveiligheid, besparing op brandstof en afname van CO2-uitstoot. Het door de EU gecofinancierde ENSEMBLE project brengt truck platooning naar een volgende fase. De internationale partners hebben succesvol ingezet op multi-brand truck platooning, wat de veiligheid op de Europese wegen verder gaat verhogen.

Het ENSEMBLE consortium startte in juni 2018, onder leiding van TNO. Drie jaar later, tijdens een demonstratie in Barcelona eind september jl. reden trucks van zeven verschillende fabrikanten voor de eerste keer in een volledig gecoördineerd platoon. Hiermee is de weg vrij gemaakt voor multi-brand platooning in heel Europa.


Video met helicopterbeelden van platooning test

V2V

De basis van multi-brand truck platooning is het speciaal ontwikkelde V2V (Vehicle to Vehicle) communicatiesysteem. Dit zorgt ervoor dat iedere vrachtwagen in het peloton het juiste gedrag laat zien in iedere verkeerssituatie. TNO heeft als kennisinstituut en neutrale partner in het consortium technisch en inhoudelijk bijgedragen aan het platform waarop deze communicatie draait.

Impactanalyse

Tijdens de demonstratie in Barcelona zijn verschillende metingen gedaan. Er wordt nu gewerkt aan een impactanalyse om het effect van platooning op de doorstroming te voorspellen en om te meten hoeveel brandstof er is bespaard. Ook onderzoekt ENSEMBLE hoe de chauffeurs platooning ervaren. De eerste ervaringen stemmen positief. Chauffeurs vinden rijden in een platoon zeer comfortabel, wetende dat zij altijd de mogelijkheid hebben om bij te sturen. Ook een studie naar de ervaringen van andere weggebruikers volgt. In de toekomst ziet TNO een rol voor zichzelf weggelegd bij het ontwikkelen van een platform waarop ‘platooners’ elkaar kunnen vinden, bijvoorbeeld in de vorm van een app of dashboard.

Marika Hoedemaeker, projectcoördinator ENSEMBLE bij TNO:

Het resultaat na drie jaar onderzoek en innovatie is een gemeenschappelijke oplossing, klaar voor verdere standaardisatie. Niets staat in de weg om multi-brand truck platooning direct te implementeren.

'Het is aan de fabrikanten om deze nieuwe techniek toe te gaan passen bij het ontwikkelen van nieuwe vrachtauto’s. Dit betekent een stap voorwaarts in de richting van verbeterde verkeersveiligheid, minder brandstof verbruik en het maken van een efficiëntieslag in de logistiek. Als TNO zijn we er trots op hieraan een bijdrage te leveren.’

Autonoom rijden

TNO voorziet een overgangsfase: een grote periode waarin platoonable trucks en gewone trucks tegelijk de Europese wegen betreden. Het nijpende tekort aan chauffeurs in de logistieke sector maakt dat er tegelijk kansen zijn om door te ontwikkelen naar autonoom rijdende trucs in een platoon. Die geven vlooteigenaren de mogelijkheid om te blijven voldoen aan de vraag naar vrachtvervoer.

Betrokken fabrikanten

De binnen ENSEMBLE aangesloten partijen zijn: Daf, Daimler Trucks, Iveco, Man trucks & bus, Renault trucks, Scania en Volvo trucks.

Op maandag 4 oktober was TNO projectcoördinator Marika Hoedemaeker in de uitzending van BNR Mobility. Interesse in de toekomst van truck platooning en autonoom rijdende voertuigen? Luister de uitzending terug op BNR.nl

Meer weten over multi-brand truck platooning?

Neem contact op met Marika Hoedemaeker

Contact opnemen
Thema

Mobiliteit & Logistiek

In een veranderende wereld vol mondiale uitdagingen zoals urbanisatie, vergrijzing, digitalisering, automatisering en de energietransitie is het onze ambitie het concurrentievermogen van het bedrijfsleven... Lees verder
Ons werk

Connected Automated Transport

De ontwikkelingen in digitalisering en automatisering gaan snel in de wereld van het wegtransport en de logistiek. TNO werkt middels multidisciplinair onderzoek aan de veilige en verantwoorde uitrol van... Lees verder
Kennis

Smart mobility and logistics

TNO ontwikkelt kennis en methodieken voor intelligente en duurzame logistieke stromen. Wij werken aan de strategie voor de mainportregio van de toekomst als knooppunt in wereldwijde goederenketens, aan... Lees verder
Nieuws
Contact

Dr. Marika Hoedemaeker

  • human factors
  • verkeersgedrag
  • acceptatie
  • rijgedrag
  • ITS

Mediavragen?