Team Polar & TNO: Road to Antarctica

Thema:
Intelligent verkeer en vervoer

Lopen over ijsvlaktes in -40 graden Celsius en wind die met 185 km per uur voorbij raast. Dat is de uitdaging van onderzoek doen op Antarctica. Team Polar, een groep studenten van de Technische Universiteit Eindhoven, werkt aan een zelfrijdend voertuig – onderzoeksrover Ice Cube – om onderzoek op de Zuidpool duurzamer, betaalbaarder én efficiënter te maken. TNO helpt ze hierbij. Volg hun reis in de serie video’s: Road to Antarctica.

Road to Antarctica #3: Testing the autonomous system

In deze derde aflevering ontdek je hoe we een autonoom voertuig testen in extreme omstandigheden. Hoe reageert een autonoom voertuig op Antarctica waar het verschil tussen sneeuw en lucht voor ons soms al moeilijk te onderscheiden is?

Bekijk eerdere afleveringen

Team Polar ook in 2025

TNO ondersteunt het team door kennis over technologie en innovatie te delen, ook in 2025. Ontdek wat hun volgende stappen zijn in 2025 op weg naar Antarctica.

Episode 2: De Rover

Ontmoet de Rover. Is de Rover bestand tegen koude natte weersomstandigheden? Tijd om de batterijcompetentie te testen in een klimaatkamer op de Automotive Campus Helmond.

Episode 1: Zonnepanelen testen in de sneeuw

In de eerste aflevering neemt het team ons mee in de avontuurlijke reis om klimaatverandering op Antarctica te meten. Hoe reageren zonnepanelen op extreme omstandigheden?

Tijdmaker YT Team Polar Episode 1

Mis niets van dit avontuur

Geen aflevering meer missen? Abonneer nu op ons Youtube-kanaal.

Waarom Antarctica?

Klimaatverandering bedreigt onze toekomst. Om dit aan te pakken, moeten we begrijpen hoe het werkt. Dat betekent onderzoek doen op ongerepte plekken, zoals Antarctica en de Noordpool. Helaas is huidig onderzoek inefficiënt en duur, omdat wetenschappers grote voertuigen moeten gebruiken die op kerosine rijden. Bovendien blijft 80% van Antarctica onontdekt vanwege gevaarlijke terreinen.

De Ice Cube van Team Polar kan helpen dit onderzoek duurzaam, betaalbaar en autonoom te doen – dus zonder dat groepen onderzoekers zo ver hoeven af te reizen.

Deze rover zal zonne-energie gebruiken. Zo vermindert de uitstoot en minimaliseert de onderzoeksvoetafdruk. De volgende prototypeversie van de Ice Cube zal autonoom navigeren, waardoor onderzoekers gegevens kunnen verzamelen zonder het terrein te betreden.

Maak kennis met het team

Team Polar bestaat uit 35 studenten en wordt bijgestaan door verschillende partners en experts. Lees meer over het team op de website van Team Polar.

team-polar-tno
Team Polar
Ignacio Becerra Osorio-quote-polar

"We zijn echt bezig iets heel nieuws te ontdekken. De laatsten van wie we weten dat ze dit deden, was NASA in de jaren 2000."

Ignacio Becerra Osorio

Student TU/e Team Manager & Marketing Manager

De rover: een alleskunner

De rover moet héél veel kunnen. Zo moet hij bestand zijn tegen het ruige terrein van de Zuidpool, zelf kunnen rijden en sturen en z’n eigen energie kunnen opwekken en opslaan.

Daarvoor zijn bijvoorbeeld zonnepanelen nodig die ijs en sneeuw afstoten. En batterijen die verwarmd worden, zodat de rover genoeg kilometers kan maken door het ijslandschap.

rover-polar-tno
Rover

Technologische grenzen verleggen

De studenten moeten hiervoor de grenzen van bestaande technologie verleggen. Daarbij kunnen ze kennis van experts goed gebruiken.

TNO ondersteunt Team Polar onder andere met kennis over:

Bovendien kunnen de studenten gebruik maken van verschillende labs en faciliteiten, zoals de klimaatkamers met extreme temperaturen tot ver onder nul.

tno-magnus_moore

"Als TNO staan we nooit aan de zijlijn. Ons team van experts helpt Team Polar om hun technische dromen waar te maken – hoe wild die ook zijn."

Magnus Moore

Business Developer Mobility & Built Environment bij TNO

Team Polar onthult 'next-gen' duurzaam voertuig: Gentoo

Anno 2025 bestaat Team Polar uit 42 gemotiveerde studenten met diverse achtergronden, die 10 verschillende academische majors en 14 nationaliteiten vertegenwoordigen. De afgelopen weken heeft Team Polar de basis gelegd voor de bouw van het tweede duurzame, autonome en betaalbare voertuig; Gentoo. Ontdek meer >

The Road to Antarctica

  • Antarctic traverse

    December 2026
  • Arctic testing

    November 2025
  • Gentoo gebouwd

    Augustus 2025
  • Autonoom rijden

    Juli 2025
  • Eerste use case

    Augustus 2024
  • Ice Cube prototype

    December 2022
  • Team studenten gestart

    September 2021
  • Project gestart

    Januari 2019