Digitalisering en automatisering zetten scenario’s transport en bereikbaarheid op zijn kop

Thema:
Duurzaam verkeer en vervoer
22 januari 2021

Een TNO-analyse van technologische ontwikkelingen en hun maatschappelijke impact laat zien dat digitalisering en automatisering kunnen leiden tot andere scenario’s dan vaak gedacht. Het wegvervoer heeft meer potentie voor goederenvervoer en automatische auto’s zullen de steden doen dichtslibben.

De snelle en dynamische veranderingen in de mobiliteit vereisen dat het overheidsbeleid de focus verlegt. Niet meer de exacte route vastleggen, maar flexibele, adaptieve sturing op de uiteindelijke maatschappelijke doelen (veiligheid, leefbaarheid en bereikbaarheid). Deze voorbeelden worden uitgewerkt in een vandaag gepubliceerd whitepaper van TNO “Succesvolle mobiliteitstransitie met adaptieve reisbegeleiding”.

Wegvervoer innovatiever dan spoor en water

Er valt nog veel winst te behalen bij het vervoer van goederen over de weg. Innovaties op het gebied van automatisch rijden en zelforganisatie, schonere voertuigen en dataplatforms vinden in het wegverkeer veel sneller plaats dan op het spoor en in de binnenvaart. Hierdoor zullen de transportkosten en milieueffecten voor het wegvervoer meer en sneller afnemen dan bij spoor en binnenvaart. Als vrachtwagens substantieel en autonoom in de nacht kunnen rijden zal ook de bereikbaarheid verbeteren.

Advies 
TNO adviseert het modal shift-beleid van weg naar spoor en binnenvaart te herijken door nieuwe kansen en inzichten voor alle modaliteiten zoals ook mogelijk blijvende veranderingen als gevolg van de coronamaatregelen, integraal mee te nemen in de lange termijn beleidsvorming.

digitalisering-automatisering-bereikbaarheid-transport

Automatisch rijdende auto’s geen oplossing in stad

Om veilige, leefbare en bereikbare steden te realiseren wordt de automatisch rijdende auto vaak gepresenteerd als dé oplossing. De belofte is immers een veilige automatisch rijdende auto die geen uitstoot veroorzaakt en geen parkeerplaats nodig heeft. Berekeningen van TNO laten echter zien dat in de meest ongunstige situatie het aantal voertuigkilometers met 74% toeneemt en de congestie in steden meer dan verdrievoudigt. Dit staat nog los van minder belastingopbrengsten en een afname van lopen en fietsen.

Advies 
TNO adviseert daarom ook hier adaptieve sturing op de lange termijn maatschappelijke doelen door inzichten in de technologische ontwikkelingen en maatschappelijke impact, de interactie daartussen, en potentiële (positieve en negatieve) maatschappelijke effecten goed en flexibel mee te nemen.

Zero, zero, zero

Deze nieuwe adaptieve manier van beleidsvorming, implementatie en uitvoering vergt echter diepgaande kennis. Kennis ten aanzien van de technologie, de snelheid van innovaties, bijbehorende kosten en de mogelijke implicaties op het mobiliteitssysteem. Maar ook van de effecten op de maatschappelijke doelen (zoals: veiligheid (‘zero casualties’), leefbaarheid en gezondheid (‘zero emission’), bereikbaarheid (‘zero loss’)).

Men kan hierbij denken aan kennis waarmee gedragsreacties van gebruikers op beleid in de context van maatschappelijke trends kunnen worden voorspeld, kennis over de kosten- en impactbepalende factoren en diepgaand inzicht in de exacte stand van de technologie.

Laat je verder inspireren

31 resultaten, getoond 1 t/m 5

5 mythes over de thuislevereconomie

Informatietype:
Insight
18 oktober 2022

Jaarlijks plaatst een Nederlander gemiddeld 40 bestellingen online. In de politiek en media wordt regelmatig negatief gesproken over de impact van de thuislevereconomie. De overlast en de gevolgen voor de verkeersveiligheid, het milieu en de middenstand zijn veelgehoorde argumenten. Maar klopt die beeldvorming wel, of liggen de feiten genuanceerder? TNO ging op zoek naar een breder perspectief en ontkracht vijf hardnekkige mythes over ons digitale bestelgedrag.

Waterstofverbrandingsmotor maakt zwaar materieel sneller CO2-neutraal

Informatietype:
Insight
12 oktober 2022

De transportsector moet met innovatieve oplossingen komen om de klimaatdoelstellingen te kunnen halen. De waterstofverbrandingsmotor is een veelbelovende optie om op korte termijn de CO2-uitstoot van zwaar materieel drastisch te reduceren, en nog steeds te voldoen aan de eisen voor schadelijke emissies. Deze nieuwe, schone toepassing van vertrouwde technologie, blijkt ook voor de maritieme sector een interessant alternatief om de energietransitie te versnellen.

TNO’s zware waterstofverbrandingsmotor wint tweede prijs EARTO Innovation Awards

Informatietype:
Nieuws
12 oktober 2022

TNO heeft vandaag bij de 14e EARTO Innovation Awards de tweede prijs gewonnen in de categorie ‘Impact Expected’ voor een innovatieve waterstofverbrandingsmotor voor de scheepvaart. De innovatie houdt in dat bestaande zware (diesel)motoren in vrachtschepen worden omgebouwd tot een schone waterstofverbrandingsmotor. De impact: bijna 100% CO₂-reductie met korte implementatietijden en tegen beperkte kosten! Dankzij ons retrofitconcept kunnen bestaande motoren worden uitgerust met de technologie, waardoor er direct effect is en er niet hoeft te worden gewacht totdat de bestaande motoren uit gebruik worden genomen. De prijs werd uitgereikt tijdens een speciale ceremonie in Brussel, in aanwezigheid van uiteenlopende betrokkenen, waaronder politici.

TNO aan basis ’s werelds eerste full scale pilot end-to-end CO2 afvang aan boord

Informatietype:
Nieuws
5 oktober 2022

Het Global Centre for Maritime Decarbonisation (GCMD), het Oil and Gas Climate Initiative (OGCI) en Stena Bulk zijn vandaag begonnen met de eerste fase van het tweejarig, driefasig project REMARCCABLE om CO2 aan boord van een Stena Bulk-medium range (MR) tanker af te vangen. Het is 's werelds eerste end-to-end pilot voor het afvangen van CO2 aan boord.

Hoe waterstof energietransitie transportsector kan versnellen

Informatietype:
Artikel

Om de milieudoelstellingen te halen en de wereldwijde CO2-uitstoot drastisch te beperken, moet de transportsector op meerdere duurzame energiedragers inzetten. Naast de snelle opkomst van batterij-elektrische voertuigen wordt waterstof een van de belangrijke alternatieven.