TNO lanceert “TNO-MKB Innovatiemotor” met extra investering van 5 miljoen

Gezonde samenleving
Veilige samenleving
11 maart 2021

Research en Innovatie (R&I) activiteiten leveren een belangrijke bijdrage aan groei in banen en productiviteit van Nederlandse MKB bedrijven. TNO wil daar aan nog meer bijdragen door zelf vijf miljoen extra te investeren in het versterken van de samenwerking met het MKB. De ambitie is om zo de toegang voor het MKB tot de hoogwaardige TNO-expertise te vergemakkelijken. TNO pleit hiernaast richting een nieuw kabinet voor de introductie van MKB samenwerkingsvouchers om het MKB te helpen bij het samenwerken met kennisinstellingen.

TNO wil kennis toegankelijker maken voor het MKB. Een eerste voorbeeld daarvan is de start - medio 2021 - van een pilot waarin we de TNO-MKBi-innovatieplein lanceren. Een online platform met actueel en relevant TNO aanbod uit alle expertisegebieden, speciaal voor het MKB. TNO wil daar laten zien welke onderwerpen en projecten beschikbaar zijn voor deelname door MKB’ers en hoe ondernemers daaraan mee kunnen doen. De ambitie van TNO is een interactief ondernemersplatform voor innovatie te realiseren waarin MKB-ondernemers en TNO elkaar nóg beter weten te vinden.

Jacco Vonhof, voorzitter MKB-Nederland: “Juist nu is het belangrijk om te investeren in het MKB en ondernemers te helpen de crisis dóór en uit te komen. Kennis en technologie toegankelijk en vindbaar maken helpt hen om weer te kunnen groeien. MKB-vouchers zijn daarbij een makkelijk, laagdrempelig instrument. Het zou daarom goed zijn als het kabinet daarin ook investeert en zo een extra impuls geeft aan innovatie in MKB.”

Vernieuwing van MKB-producten en -diensten wordt steeds belangrijker om Nederland uit de huidige crisis te innoveren. Het is daarom essentieel dat het MKB vroeg kan aansluiten bij de ontwikkeling van nieuwe waardenketens om maatschappelijke transities te versnellen en tegelijkertijd de economie te versterken. Daarvoor is vernieuwing van het huidige instrumentarium óók noodzakelijk. Nieuwe MKB-vouchers voor samenwerking met publieke kennisinstellingen lijken daarvoor een goede oplossing.

Nienke Dijkstra, Marktmanager MKB bij TNO: “TNO heeft enorm veel kennis, van quantum technologie tot elektrificatie van de chemie. Wij gaan ons de komende jaren maximaal in zetten om die kennis waar dat kan te delen met het MKB zodat innovaties nog sneller en beter landen in de maatschappij. Wanneer je als ondernemer nu al kansen ziet voor een samenwerking, nodig ik je van harte uit om contact op te nemen.”

TNO helpt MKB: 2 voorbeelden

Samen met een high-tech MKB onderneming heeft TNO een instrument ontwikkeld om vervuiling in de halfgeleider industrie te meten. Bij de fabricage van chips leidt vervuiling met het kleinste deeltje al tot een onbruikbaar product. Om dat te voorkomen, is het nodig om vervuilingen op nanoschaal te kunnen opsporen. Een technologie die inmiddels is doorontwikkeld tot een volwaardig product en wat nu dient als de standaard in de industrie.

Om als MKB maakbedrijf concurrerend te blijven is flexibele en efficiënte productie cruciaal. Door de inzet van een effectieve mens-robot samenwerking kan TNO hierbij helpen. Nieuwe technologie zoals augmented reality ondersteunen medewerkers om snel en foutloos te werken. TNO heeft kennis, software tools en demonstrators op het gebied van aansturing van robots, medewerkers en AR op de productie werkplek. In dit voorbeeld van kennisoverdracht hebben we diverse MKB ondernemers geholpen bij slimme procesverbeteringen, meer werkplezier en welkome kostenbesparingen in hun bedrijf.

Centering groepszorg bestaat tien jaar

18 november 2022

CenteringZorg viert dit jaar haar tienjarig jubileum in Nederland. TNO introduceerde dit zorgmodel in Nederland, waarbij zwangeren prenatale zorg in groepsverband ontvangen en deelnemers een actieve rol en inbreng hebben.

Winstgevendheid offshore wind in 2030 niet vanzelfsprekend

17 november 2022

Uit een nieuwe TNO-studie blijkt wind op zee niet in alle gevallen winstgevend te zijn. TNO onderzocht aan de hand van scenario’s de commerciële haalbaarheid van windenergie op zee in 2030.

Switch naar het hybride energiesysteem

Evenement

Hoe kan ons toekomstig elektriciteitsnet stabiel en betaalbaar blijven? Meld je aan voor het webinar en krijg inzicht in de technologische en maatschappelijke oplossingen voor ons toekomstige energiesysteem.

Startdatum:
Locatie:

40 jaar POPS: Wat doet vroeggeboorte met je op lange termijn

17 november 2022

Elk jaar wordt ongeveer 7 procent van de baby’s in Nederland te vroeg geboren, wereldwijd is dat zelfs 1 op de 10 kinderen. Op 17 november wordt hier wereldwijd aandacht voor gevraagd tijdens World Prematurity Day. TNO doet middels het POPS-cohort sinds 1983 onderzoek naar de ontwikkeling en gezondheid van bijna alle kinderen die dat jaar te vroeg zijn geboren in Nederland. In dit artikel gaan Sylvia van der Pal (coördinator POPS-cohort bij TNO), Sylvia Obermann (coördinator wetenschapscommissie bij Care4Neo) en Michiel Schreuder (hoogleraar kindernefrologie bij het Radboudumc) met elkaar in gesprek over het belang van het langdurig volgen van vroeggeboren volwassenen en de plannen om een vervolgonderzoek op te zetten voor POPS.

Programmatische samenwerking ‘Brede Welvaart’ Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en TNO

16 november 2022

Het Ministerie van I&W en TNO gaan strategisch en programmatisch samenwerken op het gebied van Brede Welvaart.