Nederland bundelt krachten met Japan en Zuid-Korea voor Smart & Sustainable Mobility

Intelligent verkeer en vervoer

Een week lang reisde een delegatie van TNO door Japan en Zuid-Korea om de Nederlandse kennispositie en concurrentiekracht op het gebied van Smart & Sustainable Mobility te versterken. Dat leverde vier belangrijke MoU’s op voor structurele samenwerking met beide landen. Plus veel interesse van bedrijven en beleidsmakers in TNO’s digital twin modellen voor smart cities, en StreetWise validatiemethodieken voor autonome voertuigen. Een terugblik op de highlights en learnings met CEO Tjark Tjin-A-Tsoi.

Doel van het bezoek

Het 48 pagina’s tellende draaiboek voor TNO’s bezoek aan Japan en Zuid-Korea, inclusief volledig dichtgetimmerd reisschema, lijkt eerder op het tourschema van een succesvolle rockband. Maanden van voorbereiding gingen vooraf aan het afstemmen van de MoU’s en het inplannen van deze reis, langs toonaangevende OEM’s, belangrijke overheidsinstanties en twee prestigieuze congressen.

Tjark Tjin-A-Tsoi is amper een week terug in Nederland als we hem interviewen.

"Het jaarlijkse Science and Technology in Society (STS) Forum in Kyoto, Japan, was in eerste instantie de aanleiding voor de reis. Daarnaast werd ik gevraagd om de keynote presentatie te geven over smart cities tijdens het Global Innopolis Forum in Deajeon, Zuid-Korea. Dat zijn twee vooraanstaande podia voor TNO en de Nederlandse economie. Bovendien was er vanwege corona geruime tijd geen bezoek mogelijk geweest aan onze partners in deze regio. Het doel van deze reis was dus om in Japan en Zuid-Korea partners en potentiële partners te bezoeken, om samen kansen te verkennen op R&D, of ze te interesseren voor onze innovaties."

quote tjark 350x350

"Met StreetWise bieden we innovatieve methodieken om de veiligheid van autonome voertuigen te valideren. Door samen met grote OEM’s te testen, kunnen we deze technologie steeds verder ontwikkelen."

Veilig autonoom rijden met StreetWise

Met talrijke miljoenensteden en een toonaangevende auto-industrie in deze landen, ligt de focus van de reis op Smart & Sustainable Mobility. Al direct bij aankomst in Japan bezoekt TNO een aantal toonaangevende OEM’s: bekende automotive producenten die liever geen ruchtbaarheid geven aan hun partnerships.

Tjin-A-Tsoi: "Autonoom rijden is in Japan en Zuid-Korea natuurlijk een enorm belangrijk thema. De automotive industrie heeft een forse uitdaging om voertuigen schoner, veiliger en grotendeels autonoom te laten rijden. Die auto’s ontwikkelen kunnen ze prima zelf."

In Hwaseong, Zuid-Korea, bezocht de TNO-delegatie K-City, waar ruim 70 bedrijven werken aan de ontwikkeling van meer dan 400 verschillende geautomatiseerde voertuigen.

"Maar die kunnen pas verkocht worden als autoriteiten ze ook toestaan. Daar zit onze expertise en toegevoegde waarde. Met StreetWise bieden we innovatieve methodieken om de veiligheid van autonome voertuigen te valideren. Door samen met grote OEM’s te testen, kunnen we deze technologie steeds verder ontwikkelen."

Grip op je stad

Een van de highlights in het tweede, Zuid-Koreaanse deel van de tour is het Global Innopolis Forum. Het doel van deze jaarlijkse conferentie is om gezamenlijk stedelijke uitdagingen aan te pakken door het gebruik van wetenschap en technologie. Een van die uitdagingen is zonder twijfel de sterk groeiende verstedelijking.

Tjark Tjin-A-Tsoi: "De VN verwacht dat in 2050 circa 70% van alle wereldburgers in steden woont, nu is dat nog ongeveer de helft. Die toenemende stedelijke verdichting maakt de planningsopgave van steden steeds complexer. Zeker in combinatie met de grote transities waar we voor staan. Je kunt als stad grootschalig inzetten op elektrisch vervoer, maar waar vind je de ruimte voor een dekkende laadinfrastructuur? En wat doet die ingreep met emissies, bereikbaarheid en leefbaarheid van je stad?"

"Met onze kennis van digital twin modellen, en het Urban Strategy platform, zijn we als een van de weinige partijen in staat om dat soort vragen proactief te beantwoorden. Tijdens mijn presentatie heb ik verteld over onze ervaringen in Amsterdam en Singapore, waar ze inmiddels structureel en succesvol met digital twins van TNO werken. Er is heel veel vraag naar merk ik, smart cities wordt een steeds groter thema."

Weten hoe TNO kan helpen jouw stad slim leefbaarder te maken?

Ontdek hoe TNO beleidsmakers helpt bij het vormgeven van de leefbare stad van morgen. Download één van de papers.

Vier MoU’s

Een heel concreet resultaat van de reis zijn de vier Memorandums of Understanding (MoU’s) die TNO met overheidsinstanties in beide landen ondertekende. Ze hebben als doel om gezamenlijk aan onderzoek te werken om mobiliteit schoner, veiliger en efficiënter te maken. "Naast krachtenbundeling betekent samen optrekken ook dat we onze onderzoekscapaciteit kunnen vergroten, waardoor we innovatie kunnen versnellen", verduidelijkt Tjin-A-Tsoi.

Hij erkent dat MoU’s vooral symbolische waarde hebben, maar merkt dat ze ook noodzakelijk zijn. "Vaak zijn ze nodig om intern bij een organisatie geld en mensen beschikbaar te maken. Het vergroot je kansen aanzienlijk om iets van de grond te krijgen. Tegelijkertijd is zo’n overeenkomst pas echt wat waard als daar direct concrete projecten of partnerships achteraan komen. Daarom werken we nu al met de inhoudelijke experts aan concrete projectvoorstellen."

quote tjark 350x350

"Als TNO’ers moeten we onszelf blijven blootstellen aan de buitenwereld, om te ontdekken waar onze toegevoegde waarde zit."

Pick your battles

Voor TNO zijn dit soort reizen ook bedoeld om de innovatie-opgave scherper te krijgen. "Wij moeten onszelf blijven zien in het kader van de bredere ontwikkelingen in de wereld. TNO is een grote R&D-club: met binnenkort 5.000 medewerkers zelfs een van de grootste van Europa. Maar op wereldschaal is onze invloed beperkt, net als onze onderzoekscapaciteit. Dus moet je goed nadenken waar je goed in wilt zijn. 'Pick your battles'."

"Dat betekent nog kritischer kijken naar de dingen die we doen. Zoals onze keuze om bij autonoom rijden in te zetten op validatie. Daarom zijn dit soort werkbezoeken heel erg belangrijk. Tijdens deze reis zaten we 'front row' bij de internationale automotive industrie. Daar hoor je wat er écht speelt, wat de uitdagingen zijn, en de oplossingen die ze zoeken. Als TNO’ers moeten we onszelf blijven blootstellen aan de buitenwereld, om te ontdekken waar onze toegevoegde waarde zit."

Het Guus-Hiddink-effect

Het werkbezoek onderstreept voor TNO’s CEO ook het belang van partnerships met andere landen. "Een van de kerntaken van TNO is het ondersteunen van het Nederlandse bedrijfsleven. Door te investeren in sterke relaties op het hoogste niveau met deze landen, profiteren onze partners – overheden, bedrijven en andere kennisinstellingen – daar uiteindelijk ook van mee. En Zuid-Korea en Japan zijn natuurlijke bondgenoten van ons. Met Japan heeft Nederland historische connecties. En de verbondenheid met de Zuid-Koreanen gaat verder dan het Guus-Hiddink-effect, ook al valt die naam nog vaak. Laten we meer gebruik maken van die bijzondere banden."

quote tjark 350x350

"Wij zijn heel goed in fundamenteel onderzoek, dat wordt in Azië enorm gerespecteerd. Maar uiteindelijk moet je die kennis wel kunnen vertalen naar producten en diensten. Zuid-Korea en Japan zijn daar ijzersterk in."

Kennis omzetten in verdienvermogen

Tjark Tjin-A-Tsoi ziet ook belangrijke lessen die we als Nederland van Japan en Zuid-Korea kunnen leren. "Zuid-Korea is een hypermodern, welvarend land dat keihard inzet op innovatie om de economie te vernieuwen en te verduurzamen. Ook Japan heeft een enorm succesvolle, internationaal georiënteerde industrie. Dat heeft een reden. Zuid-Korea investeert jaarlijks 4,5% van het BBP aan innovatie. In Nederland discussiëren we over 3%, maar zelfs dat redden we niet. We zijn in Europa heel goed in zelfgenoegzaam navelstaren, terwijl we links en rechts worden ingehaald."

Wat Tjin-A-Tsoi betreft, zijn beide landen ook beter in het omzetten van kennis in economische groei. "Wij zijn heel goed in fundamenteel onderzoek, dat wordt in Azië enorm gerespecteerd. Maar uiteindelijk moet je die kennis wel kunnen vertalen naar producten en diensten. Zuid-Korea en Japan zijn daar ijzersterk in. Daar ligt een mooie rol voor TNO en Nederland: met bedrijven, beleidsmakers en kennisinstellingen effectief kennis omzetten in verdienvermogen. Dat is precies waar we al 90 jaar goed in zijn, het is ons bestaansrecht."

World Hydrogen Summit 2024

Evenement
Workshop: Internationale Waterstof Power-to-X
Startdatum:
Locatie:
Rotterdam Ahoy

IenW, RWS en TNO verlengen Afsprakenkader om Nederlandse infrastructuur, leefomgeving en economie toekomstbestendig te maken

8 april 2024

Met Urban Strategy vindt TNO in San Diego aansluiting bij innovatieve Amerikaanse westkust

28 maart 2024

PBL en TNO: vergroten aanbod hernieuwbare brandstoffen cruciaal voor klimaatneutrale mobiliteit in 2050

26 maart 2024