
Klimaatverandering en luchtverontreiniging
Het is misschien wel de grootste maatschappelijke uitdaging: klimaatverandering en luchtverontreiniging beperken. Daar kunnen we bij helpen. We ontwikkelen methoden om fijnstof, stikstof en broeikasgassen te meten. En we brengen de bronnen en gevolgen van uitstoot in kaart. Hiermee kunnen bedrijven en overheden effectieve maatregelen nemen. Zo spelen we een sleutelrol bij het in gang zetten van de klimaattransitie.
In het akkoord van Parijs zijn wereldwijd afspraken gemaakt over klimaatdoelen. Nederland heeft toegezegd om de uitstoot van broeikasgassen met 49% te verminderen in 2030. Daarnaast is er in mondiaal en Europees verband de wens om luchtverontreiniging verder te beperken. Er is steeds meer wetenschappelijk bewijs voor de schadelijke effecten van luchtverontreiniging op de gezondheid. Fijnstof in het bijzonder.
Om deze doelen te bereiken zijn wereldwijd radicale veranderingen nodig. In het energiesysteem, fabrieken, gebouwen, verkeer en landbouw. Daarvoor is het belangrijk te weten hoe uitstoot ontstaat, hoe het klimaatverandering en luchtverontreiniging beïnvloedt én hoe we het effectief kunnen verminderen.
Effectief tegen luchtverontreiniging
We hebben jarenlange ervaring met het in kaart brengen van uitstoot in alle sectoren. Door metingen, satellietdata en complexe klimaatmodellering te combineren, kunnen we bronnen en gevolgen van uitstoot steeds preciezer vaststellen. Zo adviseren en ondersteunen we bedrijven en overheden om uitstoot terug te dringen. Voorbeelden hiervan zijn:
- Controlesysteem voor broeikasgassen: we ontwikkelen methodes en modellen om de uitstoot van CO2 en andere broeikasgassen te meten. Zo werken we met internationale partners aan een Europees controlesysteem voor broeikasgassen op basis van meet- en satellietdata.
- Grip krijgen op bronnen van fijnstof: onze ‘fijnstoftool’ TOPAS (TNO Operational Source Apportionment Service) geeft inzicht in de afkomst van fijnstof. TOPAS kan verklaren waarom op bepaalde plekken veel fijnstof is en wat hiervan de oorzaak is. Zo kunnen voorzorgsmaatregelen genomen worden.
- Gedetailleerd in kaart brengen van stikstofdepositie: we brengen het neerslaan van stikstof in kwetsbare gebieden in kaart. Inzicht in vermesting en verzuring is belangrijk voor behoud van biodiversiteit en productiviteit. Depositiekaarten helpen beleidsmakers de juiste maatregelen tegen luchtverontreiniging te nemen om deze gebieden te beschermen.
Neem contact met ons op
Laat je verder inspireren
Zonder extra beleid dreigt overlast houtrook door kachels te gaan stijgen
We zien een forse toename van houtstook door hoge energieprijzen. In onze 3 verkennende scenario’s laten we zien dat er bij toename van het houtverbruik echt beleid op het bestaande kachelpark nodig is. De natuurlijke uitfasering door verkoop van ‘schone’ moderne kachels gaat niet snel genoeg.


Intensief stikstofonderzoek in en rond het Liefstinghsbroek
Zes onderzoekspartijen meten twee jaar lang de hoeveelheid stikstofdioxide en ammoniak in en rond het Natura2000 gebied het Liefstinghsbroek.


Onderzoek naar mogelijkheden van satellieten voor modellering stikstofdepositie
Een consortium van KNMI (Koninklijk Meteorologisch Instituut), TNO, CML (Centrum voor Milieukunde van de Universiteit Leiden), WUR (Wageningen University & Research)en RIVM onderzoekt de komende vier jaar wat de toegevoegde waarde van satellietwaarnemingen is bij het berekenen van de stikstofdepositie op Nederlandse natuurgebieden.
Klimaat- en Energieverkenning 2022: Hogere klimaatambitie vergt snellere uitvoering en meer beleid
Een snellere uitvoering van de bestaande plannen én formulering van aanvullend beleid zijn nodig om het Nederlandse klimaatdoel in 2030 te halen. Het kabinet heeft in het coalitieakkoord een flink pakket aan klimaatmaatregelen aangekondigd. Lees de conclusies uit het Klimaat- en Energieverkenning (KEV) 2022 die vandaag werd gepubliceerd.
Sturen op emissies biedt uitweg uit stikstofproblematiek
Nederland zoekt naar oplossingen in stikstofimpasse. De knoppen om aan te draaien zitten aan de emissiekant. Dit blijkt uit TNO's recentste analyse.

