FEDICE laat Defensie en haar partners eenvoudig, beheersbaar en veilig digitaal informatie delen

Information and sensor systems
Intelligence in actie
27 september 2021

Tijdens missies is het cruciaal dat Defensie belangrijke actuele informatie kan uitwisselen met hulporganisaties, lokale overheden en andere civiele partijen. Maar deze partners maken geen onderdeel uit van het beveiligde Defensienetwerk.

FEDICE – een acroniem voor Federated Digital Collaboration Environment – zorgt ervoor dat Defensie en haar partners toch eenvoudig, beheersbaar en veilig digitaal informatie kunnen delen.

TNO en CGI hebben de afgelopen twee jaar in gezamenlijkheid voor Defensie aan dit NTP (Nationaal Technologie Project) gewerkt. Zij ontwierpen een slim platform gericht op informatiemanagement in federaties. Het platform maakt het mogelijk om snel ad-hoc samenwerkingen met hulporganisaties en andere partners op te zetten, waarbij data bij de bron blijft. FEDICE geeft ondersteuning bij het delen van informatie naar behoefte.

Veilig data delen met niet-militaire partijen

"Waar in missiegebieden nu nog kansen worden gemist, zien wij met FEDICE een toekomst mogelijk waarin belangrijke informatie snel, makkelijk en veilig wordt gedeeld met niet-militaire partijen, zoals hulporganisaties en lokale overheden." - Kolonel M.W.G. (Marc) Jacops, hoofd afdeling G6 van 1 (DEU/NLD) Corps in Münster.

Bij dit alles wordt rekening gehouden met informatievertrouwelijkheid, zodat data niet bij verkeerde partijen terechtkomt. Bovendien is via logging te zien welke data op welk tijdstip in welke versie is gedeeld. Het ontwikkelde prototype is eerder dit jaar succesvol beproefd tijdens een grootschalige oefening van de 13e Lichte Brigade van de Koninklijke landmacht. Aantoonbaar is een mooie stap van theorie naar praktijk gezet.

Meer weten? Bekijk dan onderstaande video.

Noors-Nederlandse nanosatellieten succesvol gelanceerd

3 januari 2023

Twee Noors-Nederlandse nanosatellieten zijn vandaag met succes gelanceerd. De twee satellieten ‘Birkeland’ en ‘Huygens’ zijn door het bedrijf SpaceX in een baan om de aarde gebracht.

Automated Vulnerability Research

Artikel

Al in vroeg stadium softwarekwetsbaarheden identificeren en risico’s beheersen? Dat kan met Automated Vulnerability Research (AVR). AVR van grote waarde.

Milieu-effecten van sonar

Artikel

Zeezoogdierenonderzoek is een belangrijke spin-off van het werk van de afdeling Acoustics en Sonar.

Actieve sonar met lage frequentie

Artikel

TNO heeft ruim dertig jaar praktijkervaring met Low Frequency Active Sonar voor bescherming tegen onderzeeboten. Ontdek wat we met LFAS doen voor Defensie.

Het oceaanmilieu

Artikel

Dverse civiele partijen maken gebruik van onze expertise op het gebied van oceaanmilieu, o.a. de scheepvaart, de offshore-industrie, havens en bouwbedrijven.