TNO’s zware waterstofverbrandingsmotor wint tweede prijs EARTO Innovation Awards

Duurzaam verkeer en vervoer
12 oktober 2022

TNO heeft vandaag bij de 14e EARTO Innovation Awards de tweede prijs gewonnen in de categorie ‘Impact Expected’ voor een innovatieve waterstofverbrandingsmotor voor de scheepvaart. De innovatie houdt in dat bestaande zware (diesel)motoren in vrachtschepen worden omgebouwd tot een schone waterstofverbrandingsmotor. De impact: bijna 100% CO₂-reductie met korte implementatietijden en tegen beperkte kosten! Dankzij ons retrofitconcept kunnen bestaande motoren worden uitgerust met de technologie, waardoor er direct effect is en er niet hoeft te worden gewacht totdat de bestaande motoren uit gebruik worden genomen. De prijs werd uitgereikt tijdens een speciale ceremonie in Brussel, in aanwezigheid van uiteenlopende betrokkenen, waaronder politici.

“De retrofit-waterstofverbrandingsmotor is een veelbelovende optie voor het drastisch en snel reduceren van de CO₂-emissies van zwaar materieel, terwijl toch wordt voldaan aan de eisen voor motor-uit-emissies van milieuvervuilende stoffen die gelden voor NOx en fijnstof. Deze nieuwe, schone toepassing van nieuw ontwikkelde technologie is een veelbelovend alternatief waarmee de transportsector de energietransitie kan versnellen. Wil dit echter breed ingang vinden, dan is er nauwe samenwerking nodig. Daarom zijn wij bijzonder vereerd en ingenomen met deze erkenning door collega’s en belangrijke betrokkenen.”

Marieke Martens

Director of Science TNO Traffic & Transport.

H2-ICE levert kostenefficiënte conversie van bestaande energiesystemen

Met onze retrofit-waterstofverbrandingsinnovatie kunnen bestaande verbrandingsmotoren in korte tijd worden omgezet in emissievrije waterstofverbrandingsmotor (H2-ICE). Door een bestaande diesel- of gasmotor te nemen en daarin de door TNO ontwikkelde waterstoftechnologie aan te brengen, wordt enerzijds de levensduur van een bestaande motor verlengd en anderzijds een bijdrage geleverd aan de energietransitie. Dankzij de H2-ICE kunnen bestaande aandrijfsystemen, met hun kostbare en complexe technologie voor de nabehandeling van uitlaatgassen, kostenefficiënt worden omgezet in potentieel emissievrije motoren (groene waterstof zal een vereiste zijn) zonder dat nabehandeling nodig is.

Dankbetuiging

Het H2-ICE-project is (gedeeltelijk) gefinancierd vanuit de Subsidieregeling R&D Mobiliteitssectoren (RDM) en mede tot stand gekomen in samenwerking met DAF Trucks N.V., Koedood Marine Groep, Mitsubishi Turbocharger and Engine Europe, NPS Driven, DENS, Prins Autogassystemen en Westport Fuel Systems.

Over de EARTO Innovation Awards

De EARTO Innovation Awards worden jaarlijks uitgereikt voor een innovatie met een aanzienlijke aantoonbare of verwachte maatschappelijke en/of economische impact. Een onafhankelijke jury beoordeelt de inzendingen en selecteert een of meer winnaars. EARTO is opgericht in 1999 en houdt zich bezig met het promoten van organisaties op het gebied van onderzoek en technologie (RTO’s) en het behartigen van hun belangen in Europa. RTO’s zijn organisaties zonder winstoogmerk die als voornaamste missie hebben het opbouwen, combineren en verbinden van verschillende soorten kennis, vaardigheden en infrastructuren teneinde uiteenlopende onderzoeks- en ontwikkelingsactiviteiten te realiseren in samenwerking met publieke en industriële partners van iedere omvang. Het EARTO-netwerk telt ruim 350 RTO’s in meer dan 32 landen. De leden van EARTO vertegenwoordigen 150.000 hooggekwalificeerde onderzoekers en technici die zeer uiteenlopende technologische infrastructuren beheren.

5 mythes over de thuislevereconomie

18 oktober 2022

Jaarlijks plaatst een Nederlander gemiddeld 40 bestellingen online. In de politiek en media wordt regelmatig negatief gesproken over de impact van de thuislevereconomie. De overlast en de gevolgen voor de verkeersveiligheid, het milieu en de middenstand zijn veelgehoorde argumenten. Maar klopt die beeldvorming wel, of liggen de feiten genuanceerder? TNO ging op zoek naar een breder perspectief en ontkracht vijf hardnekkige mythes over ons digitale bestelgedrag.

Waterstofverbrandingsmotor maakt zwaar materieel sneller CO2-neutraal

12 oktober 2022

De transportsector moet met innovatieve oplossingen komen om de klimaatdoelstellingen te kunnen halen. De waterstofverbrandingsmotor is een veelbelovende optie om op korte termijn de CO2-uitstoot van zwaar materieel drastisch te reduceren, en nog steeds te voldoen aan de eisen voor schadelijke emissies. Deze nieuwe, schone toepassing van vertrouwde technologie, blijkt ook voor de maritieme sector een interessant alternatief om de energietransitie te versnellen.

TNO aan basis ’s werelds eerste full scale pilot end-to-end CO2 afvang aan boord

5 oktober 2022

Het Global Centre for Maritime Decarbonisation (GCMD), het Oil and Gas Climate Initiative (OGCI) en Stena Bulk zijn vandaag begonnen met de eerste fase van het tweejarig, driefasig project REMARCCABLE om CO2 aan boord van een Stena Bulk-medium range (MR) tanker af te vangen. Het is 's werelds eerste end-to-end pilot voor het afvangen van CO2 aan boord.

Hoe waterstof energietransitie transportsector kan versnellen

Artikel

Om de milieudoelstellingen te halen en de wereldwijde CO2-uitstoot drastisch te beperken, moet de transportsector op meerdere duurzame energiedragers inzetten. Naast de snelle opkomst van batterij-elektrische voertuigen wordt waterstof een van de belangrijke alternatieven.

TNO onderzoek op het gebied van powertrains

Artikel
Moderne vervoermiddelen, van personenauto's tot zware voertuigen, moeten voldoen aan steeds strengere emissievoorschriften en broeikasgasdoelstellingen.