Persoonlijk diabetesplan Ancora Health dankzij 360 methodologie

Personalised Lifestyle and Resilience
11 mei 2023

Ancora Health helpt mensen hun gezondheid, welzijn en prestaties in eigen hand te nemen. Het bedrijf combineert geavanceerde wetenschap, data en technologie om mensen stap voor stap te helpen met hun gezondheidsreis. Met behulp van TNO’s kennis van onder meer diabetypering wil Ancora Health een diabetes leefstijlprogramma binnen de zorg implementeren. We gaan erover in gesprek met CEO Sridhar Kumaraswamy.

Gezonde jaren toevoegen met gezonde keuzes

"We leven steeds langer, maar tegelijkertijd nemen onze gezonde jaren af. We leven dus langer in ongezondheid, grofweg 20 jaar van de gemiddelde Nederlandse levensduur van 83 jaar. Chronische veelal leefstijl gerelateerde aandoeningen zoals diabetes type 2 spelen hier een belangrijke rol in. Het is zaak weer gezonde jaren aan ons leven toe te voegen."

"Als Ancora Health willen we bijdragen aan die missie. Om gezondheid te verbeteren en de opkomst chronische ziekten een halt toe te roepen, is het belangrijk om mensen te helpen gezonde keuzes te maken. Wij geloven in proactief werken aan je gezondheid en welzijn, en het nemen van stapsgewijze stappen om omgevingsbarrières te overwinnen en gezonde gewoonten te vormen. Op die manier kunnen chronische ziekte voorkomen worden en als er al sprake is van chronische ziekte dan kan ziekte afgeremd worden", vertelt Sridhar Kumaraswamy, CEO van Ancora Health.

Paper en webinar Personalised Health

Wil je weten hoe je Personalised Health in de praktijk brengt? Bekijk het webinar Personalised Health of download de paper.

Sridhar-Kumaraswamy-ancora

"We leven dus langer in ongezondheid, grofweg 20 jaar van de gemiddelde Nederlandse levensduur van 83 jaar."

Sridhar Kumaraswamy

CEO of Ancora Health

Wat doet Ancora Health?

Ancora Health is in 2019 opgericht als digital health startup en ontwikkelt innovatieve preventieve gezondheids- en zorgprogramma’s. "Dat doen we met een team van professionals in geneeskunde, genetica, bio-informatica, software-engineering en user experience. Met onze programma’s proberen we mensen te empoweren en verantwoordelijkheid te nemen over hun eigen gezondheid. We focussen daarbij met name op cardiometabole aandoeningen. Met onze unieke technologie bieden we mensen een gepersonaliseerd inzicht in hun gezondheid. Het begint met het meten van gezondheid en vervolgens het aanbieden van wetenschappelijk onderbouwde leefstijladviezen die passen bij hun gewoonten."

"We zien ook dat zorgprofessionals behoefte hebben aan gedetailleerde en gepersonaliseerde inzichten om mensen effectief te kunnen begeleiden bij het behalen van hun doelen. We combineren leefstijlinterventies met andere initiatieven in het sociale domein binnen lokale gemeenschappen om de sociale determinanten van gezondheid effectief aan te pakken. Daar proberen we op in te spelen en bij te dragen aan de succesvolle implementatie van leefstijlinterventies in de (zorg)praktijk", legt Kumaraswamy uit.

Samenwerking met TNO

"We willen weg van ‘one size fits all’-oplossingen en zijn op zoek gegaan naar partners die betrokken zijn bij ‘next level’ onderzoek op het gebied van gepersonaliseerde gezondheidsadviezen. We kwamen al snel uit bij TNO. Het Personalised Health-programma van TNO sprak ons erg aan en we zijn samen gaan uitzoeken wat we voor elkaar konden betekenen."

"De door TNO ontwikkelde ‘360 graden methodologie’ is voor ons heel interessant en zijn we verder gaan uitwerken. Een metabole challenge test – die gebaseerd is op de zogenaamde ‘fenotypische flexibiliteit’ en een indicatie geeft van het herstellend vermogen van de stofwisseling – is daar een belangrijk onderdeel van. Bovendien kan een dergelijke test bij mensen met metabole ziekten, zoals diabetes type 2, gebruikt worden om de biologische oorzaak van de ziekte te duiden (diabetypering)."

"Samen onderzoeken we hoe we diabetypering verder kunnen ontwikkelen. De samenwerking met TNO verloopt heel open en constructief. Daarnaast is het fijn dat TNO, onder andere via het platform Lifestyle4Health, zich er hard voor maakt dat leefstijl een relevante plek krijgt binnen de zorg”, benadrukt Kumaraswamy.

Sridhar-Kumaraswamy-ancora

"Uiteindelijk willen we toe naar een gecombineerde aanpak waarin een app en persoonlijke coaching samen diabetes remmen."

Sridhar Kumaraswamy

CEO of Ancora Health

Weg van ‘one size fits all’ met diabetypering

"Hoewel de symptomen hetzelfde zijn, kan diabetes type 2 verschillende oorzaken hebben. TNO’s kennis van diabetypering is van enorme waarde en kan een gepersonaliseerde aanpak van de diabeteszorg in een stroomversnelling brengen. Als we weten wat voor een subtype diabetes type 2 iemand heeft kunnen we aan de hand daarvan een optimaal persoonlijk plan voor die diabetespatiënt opstellen."

"We zijn van plan een grote studie uit te voeren waarbij diabetypering het startpunt vormt voor gepersonaliseerde leefstijlinterventies om diabetes type 2 in remissie te brengen. Uiteindelijk willen we toe naar een gecombineerde aanpak waarin een app en persoonlijke coaching samen diabetes remmen. Dit soort tools willen we hier in Nederland inzetten en uiteindelijk ook op andere plekken in de wereld. We willen laten zien dat opschalen van gepersonaliseerde gezondheidsinterventies mogelijk is en de prijs ervan omlaag kan. Met deze innovatieve kijk op leefstijlinterventies hebben we de toekomst in handen", denkt Kumaraswamy.

Diabetes2Doorbreken

In het geplande zorgprogramma ‘Diabetes2Doorbreken’ zal gebruik worden gemaakt van de door TNO’s 360 graden methodologie. Deze methodologie is ontwikkeld om een breed perspectief te krijgen op de gezondheidstoestand van mensen met diabetes type 2 en om persoonlijk advies te kunnen geven.[i] “Om te achterhalen waardoor diabetes type 2 bij een individu wordt veroorzaakt, meten we reactie van diens lichaam op suiker (glucose) met een challenge test, maar analyseren we ook DNA, leefstijl, voeding en mentaal welzijn. Met behulp van onder meer algoritmes worden de biomedische en psychosociale data verwerkt en op basis daarvan wordt een persoonlijk actieplan gemaakt om diabetes onder controle te houden”, aldus Kumaraswamy.

[i] Harakeh Z, de Hoogh IM, van Keulen H, et al. 360° Diagnostic Tool to Personalize Lifestyle Advice in Primary Care for People With Type 2 Diabetes: Development and Usability Study. JMIR Form Res 2023;7: e37305. doi: 10.2196/37305.

Digitale biomarkers de toekomst

Ancora werkt met TNO ook samen op het gebied van digitale biomarkers. “Digitale tools, zoals wearables en smartphones, kunnen continue en overal biomarkers verzamelen. Dit soort metingen zeggen iets over iemands gezondheidstoestand en gebruikt kunnen worden bij gezondheidsbeslissingen. Deze biomarkers zijn de toekomst en het zal niet lang duren voordat ze ingezet worden in om gezondheid te verbeteren”, verwacht Kumaraswamy.

Ook met TNO samenwerken?

Ben jij op zoek naar kennis- en technologie-advies op het gebied van persoonlijk gezondheidsadviezen? Wij helpen jou en jouw organisatie graag. Neem contact met ons op als je een vraag hebt of met ons wil samenwerken.

TNO-onderzoek basis voor betrouwbaardere allergie-informatie op voedseletiketten

6 februari 2024
Per 1 januari 2024 heeft Nederland een nieuw allergenenbeleid. Er zijn blootstellingsnormen vastgesteld en de regels voor het waarschuwen op het etiket voor mogelijke (onbedoelde) aanwezigheid van stoffen die allergie kunnen veroorzaken (allergenen) zijn aangescherpt.

Een gezonde leefstijl als beste medicijn

28 november 2023

Hoe MixMasters fenotypetest gebruikt om gepersonaliseerde voeding aan te bieden

11 mei 2023