Ons werk

TNO Sport en Media technologie

De komende jaren zal de markt van Sport- en Mediatechnologie explosief gaan groeien. Consumenten zijn nu al gewend om altijd en overal (video) content op hun mobiele telefoon beschikbaar te hebben. Nu wordt vooral in de topsport gebruikt gemaakt van videoanalyse, bijvoorbeeld voor trainingsdoeleinden. De inzet van relatief goedkope camera-  en communicatiehardware in combinatie met geavanceerde videotechnologie creëert nu de mogelijkheid om videoanalyse ook beschikbaar te maken voor amateurs. Ook kunnen hun wedstrijden eenvoudig worden verspreidt via social media.

TNO heeft samen met het bedrijfsleven en universiteiten een aantal innovatieve technologieën ontwikkeld op het terrein van beeldherkenning en videoanalyse. De technologie is gericht op de media-industrie, zoals bedrijven die live events verslaan, uitzenders die content via meerdere kanalen willen verspreiden en adverteerders die door middel van unieke content hun doelgroepen beter willen bedienen. Samen met nationale en internationale start-ups, mediabedrijven en andere onderzoeksinstellingen draagt TNO er zo bij dat steeds meer mensen op afstand kunnen genieten van sportevenementen.

De technologie wordt ontwikkeld door experts van TNO op gebied van video analyse, data science en media distributie. Deze experts onderzoeken en ontwikkelen toepassingen voor diverse markt domeinen zoals Safety & Security en Sport & Media. Focusgebieden zijn tracking van spelers op basis van low cost hardware, inzetten van user generated content en het herkennen van situaties en personen met een zeer hoge nauwkeurigheid, machine learning om sneller patronen te herkennen en real-time toe te passen.

  • Sport Studio Automated; De mogelijkheid voor clubs, sportbonden en de reclame-industrie om automatisch hoogtepunten uit lokale sportevenementen uit te zenden, door het gebruik van geavanceerde beeld- en patroon detectie software, met goedkope camera’s.
  • De Virtual Director; De mogelijkheid voor omroepen en organisatoren van evenementen gebruik te maken van een volledig geautomatiseerde applicatie die inzoomt op het deel van het beeld dat interessant is voor kijkers.
  • De Virtual Director en de Sport Studio Automated technologie van TNO zijn gebaseerd op meer dan 50 jaar onderzoek van Computer Vision experts (DARPA winnaars), Media en Data Scientists. Samen met partners uScout, Seastarlabs en de Universiteit van Leiden, is TNO koploper in de ontwikkeling van deze technologie en de vertaling naar commerciële producten.
  • Tiled Streaming; De opportunity voor consumenten om massaal real-time in te zoomen en te navigeren in hoge resolutie (4K, 8 K) video. Samen met onze partners Microsoft, de Amsterdam ArenA, KPN, Inmotio en Game On, heeft TNO een interactieve applicatie voor een smartphone ontwikkeld, waarin toeschouwers tijdens een voetbalwedstrijd kunnen inzoomen op een speler en zijn statistieken zoals hartslag, snelheid en afstand kunnen zien. Dit is de eerste applicatie in de wereld waar al deze elementen zijn samengebracht (live spelersdata, Interactieve Video en een speciale front-end)
Nieuws

TNO en Seastar Labs (USA) maken automatische sportuitzendingen laagdrempelig

02 december 2016
Seastar Labs, een specialist in geavanceerde video processing technologie, en TNO gaan samen werken aan de ontwikkeling van een volledig geautomatiseerde productie van sportuitzendingen.  Het geïntegreerde... Lees verder
Nieuws

TNO demonstreert Sport Studio Automated tijdens voetbaldag bij VN in New York

15 juni 2016
TNO verzorgt met haar Sport Studio Automated technologie op 16 juni voor de toeschouwers in New York een real time overzicht van de hoogtepunten van de voetbalwedstrijden die bij de VN worden georganiseerd... Lees verder

Contact

Paul Valk

  • Sport and Media
  • Streaming Video
  • Live events
  • Fanexperience
  • Video analyses
E-mail

Wij gebruiken anonieme cookies om het gebruik van onze site te verbeteren.