Goedkoop, volledig biologisch afbreekbaar maandverband voor Bangladesh

In Bangladesh gebruikt 95% van de vrouwen geen maandverband, omdat ze het niet kunnen betalen. Ze gebruiken oude lappen, die niet prettig zitten en onhygiënisch zijn, wat leidt tot ziektes en werkverzuim. Sinds 2016 werkt TNO samen met partners om te zorgen voor toegang tot toiletten, emancipatie van vrouwen en de ontwikkeling van een nieuw product: een goedkoop, volledig biologisch afbreekbaar maandverband. Dit is omdat in de toekomst de meeste vrouwen hun persoonlijke afval zullen begraven.

Project Ritu: betere menstruatiehygiëne

Door culturele opvattingen en sociale normen worden vrouwen en meisjes tijdens hun menstruatie beperkt in hun deelname aan de samenleving. Door beperkte toegang tot schoon water, goede sanitaire voorzieningen en maandverband is het voor vrouwen moeilijk om hygiënisch om te gaan met hun menstruatie. Daardoor hebben veel (jonge) vrouwen over de hele wereld tijdens hun menstruatie te maken met aanzienlijke fysieke en sociale uitdagingen.

In deze context positioneren we Ritu; de naam van het project en de centrale animatiefiguur in onze campagnes. Ritu is een meisjesnaam die ‘seizoen’ betekent in het Bengaals. De naam verwijst ook naar de maandcycli  van een meisje.

De animatiefiguur staat voor het doorsnee Bengaalse meisje van schoolgaande leeftijd, dat een icoon wordt voor meisjes en vrouwen die hygiënisch met hun menstruatie omgaan. Ritu vormt de hoeksteen van een campagne op scholen met nationaal bereik via televisie, sociale media en een website. De voornaamste doelgroepzijn schoolmeisjes van 11-13 jaar, omdat vooral zij behoefte hebben aan goede voorbereiding maar beperkte toegang hebben tot informatie en diensten.

Gedragsverandering

De interventiestrategie is gebaseerd op een integrale benadering van gezondheid, onderwijs, water, sanitaire voorzieningen en gendervraagstukken. De strategie omvat een meerledige communicatieaanpak rond gedrag en bewustwording; capaciteitsopbouw; kennisuitwisseling; investeringen in een gunstige omgeving; en contacten met de particuliere sector.

Wij streven ernaar de gezondheid en het welzijn van meisjes en vrouwen in Bangladesh te verbeteren, waardoor hun maatschappelijke en economische participatie zal toenemen. We werken hierin nauw samen met Simavi en RedOrange.. De Nederlandse ambassade in Bangladesh steunt dit programma financieel met bijna 3,5 miljoen euro.

Biomassa als hulpbron

Het project is deels gericht op productontwikkeling: het beschikbaar maken van wegwerpmaandverband dat betaalbaar is voor de doelgroep. In deze cultuur is het de gewoonte dat vrouwen hun persoonlijke afval begraven. Met meer dan 45 miljoen vrouwen in de vruchtbare leeftijd in Bangladesh kan wegwerpmaandverband een ecologische ramp worden, omdat het plastic bevat. De absorberende stoffen zijn meestal gemaakt van natuurlijke producten.

In dit project gaan we ook de kunststoffen in de antileklaag vervangen door biologisch afbreekbare materialen. Aike Wypkema, projectleider bij TNO: ‘Om te beginnen hebben we gekeken welke bron van biomassa het beste past bij de specifieke kenmerken van het eindproduct. Vooralsnog hebben we gekozen voor aardappelzetmeel, dat in Bangladesh ruim voorhanden is.

Daarbij werken we samen met het Nederlandse bedrijf Rodenburg Biopolymers. Na enkele tests bij TNO is Rodenburg nu bezig met het testen en op grotere schaal produceren van dunne films van biologisch afbreekbaar plastic.

Momenteel worden de eerste proeven in Nederland met succes uitgevoerd. Als volgende stap zullen de vellen bioplastic worden verzonden naar een Bengaals bedrijf dat het maandverband gaat vervaardigen. Uiteindelijk zal het bioplastic door een lokaal bedrijf worden geproduceerd.’

Aanboren van een nieuwe bioplasticketen

Directeur Thijs Rodenburg van Rodenburg Biopolymers is nauw betrokken: ‘We zijn erg enthousiast over dit project, al vanaf het begin, twee jaar geleden, toen TNO met het idee kwam. Het past helemaal in ons straatje, omdat het gaat om het aanboren van een nieuwe bioplasticketen. Wij kunnen deze nieuwe afbreekbare plastic films maken omdat we samenwerken met kennisinstituten (TNO), verwerkers en eindgebruikers.

Het innovatieve idee om klei te gebruiken komt van TNO. Wij brengen dat naar de volgende fase en beschikken over de technologie om de films daadwerkelijk te blazen. De samenwerking werkt heel goed; we hebben in Nederland nu alles op orde en zijn klaar om de films in Bangladesh te gebruiken.

Het is zo fantastisch dat ons bedrijf de mensen daar kan helpen hun levensomstandigheden te verbeteren!

Ik verwacht dat het een succes wordt, want we hebben internationaal veel ervaring met filmblazen. En ook al klinkt het misschien vreemd, ik zie kansen in Bangladesh. Het is een land dat qua technologie ver achterloopt, maar zich zo snel ontwikkelt! Ze gaan met sprongen vooruit door van andere landen te leren, dus ze kunnen zich heel snel aanpassen.

Dit zijn voor ons interessante landen om zaken te doen. Wij zien kansen voor de toekomst om de materialen te leveren aan het Bengaalse bedrijf dat het maandverband gaat maken. Het is zo fantastisch dat ons bedrijf de mensen daar kan helpen hun levensomstandigheden te verbeteren. Als je zoiets deel kunt laten uitmaken van je werk, dan zijn dit de beste projecten!’

Laat je verder inspireren

566 resultaten, getoond 1 t/m 5

Samenwerken in energiehubs: energie lokaal slim organiseren

Informatietype:
Insight
26 april 2024
Een groeiend aantal ondernemers op bedrijventerreinen slaat de handen ineen om samen te verduurzamen. Dat maakt hen minder afhankelijk van fossiele brandstoffen, reduceert de CO2-uitstoot en helpt het overvolle elektriciteitsnet te ontlasten.

Dit is onze tijd

Informatietype:
Podcast
22 april 2024
11 afleveringen

TNO maakt luchtkwaliteit rondom vliegvelden inzichtelijk

Informatietype:
Insight
22 april 2024

World Hydrogen Summit 2024

Informatietype:
Evenement
Startdatum:
-
Locatie:
Rotterdam Ahoy

Hergebruik van afvalhout door integrale ketensamenwerking

Informatietype:
Insight
15 april 2024